Ustawy: o finansach publicznych oraz Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (dalej: przepisy wprowadzające) z dnia 27 sierpnia 2009 r. zostały podpisane przez Prezydenta RP i czekają w chwili obecnej na publikację w Dzienniku Ustaw. Zgodnie z art. 1 przepisów wprowadzających nowa ustawa wejdzie w życie co do zasady 1 stycznia 2010 r., oprócz nielicznych przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2012 r. i 1 stycznia 2013 r. Nowa ustawa zastąpi dotychczasową ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, ze zm., dalej: stara ustawa).

Nowa ustawa o finansach publicznych   wprowadza wiele odmiennych rozwiązań w porównaniu z dotychczasowymi regulacjami, w tym np. obowiązek uchwalenia budżetu najpóźniej do końca stycznia (w tej chwili – do końca marca), konieczność stworzenia wieloletniej prognozy finansowej, nowy sposób obliczania zadłużenia oraz nakazuje likwidację niektórych jednostek organizacyjnych (np. gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych czy części zakładów budżetowych).

Powstaje więc praktyczny problem – jakie należy stosować przepisy, zarówno odnośnie procedury jak i zawartości budżetu, w trakcie przygotowywania uchwał budżetowych i ich uchwalania, do czasu wejścia nowej ustawy, czyli przed 1 stycznia?

Zgodnie z art. 120 przepisów wprowadzających, przepisy tej ustawy oraz nowej ustawy o finansach publicznych   „mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowywania i uchwalania projektu ustawy budżetowej na rok 2010”. Przepis ten wchodzi w życie z dniem ogłoszenia (art. 123 pkt 1 przepisów wprowadzających).

Przyjąć zatem należy, że cała procedura przygotowania uchwał budżetowych powinna nastąpić w oparciu o nową ustawę o finansach publicznych . Także treść budżetu powinna odpowiadać wymaganiom stawianym przez nową ustawę. Zgodnie z wyraźnym brzmieniem art. 120 przepisów wprowadzających, również i uchwalenie przez organ stanowiący budżetu na 2010 rok następuje w oparciu o nowe regulacje prawne. Należy jednak zaznaczyć przy tym, że taka uchwała budżetowa, która będzie uchwalona przed 1 stycznia 2010 r., nie może wejść w życie wcześniej, niż z tym dniem.

Przyjęcie zasady, że przygotowanie i uchwalenie budżetu następuje w oparciu o nowe, jeszcze nie obowiązujące przepisy, może powodować poważne trudności. Przepisy wprowadzające nie nakładają bowiem bezwzględnego obowiązku uwzględnienia nowych regulacji w trakcie sporządzania budżetu. Nadal obowiązuje stara ustawa, więc jednostki samorządu terytorialnego mogą przygotowywać budżet w oparciu o nią i uchwalić przed końcem roku. W takim przypadku nastąpić może kolizja z nowymi przepisami o finansach publicznych. Taka uchwała powinna być dostosowana do wymogów nowej ustawy o finansach publicznych  najpóźniej z dniem 1 stycznia 2010 r.

Z powyższego wynika, że dużo prostsze i wprowadzające mniej komplikacji będzie przeprowadzenie całej procedury budżetowej w oparciu o nową ustawę.



Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240)