Z dniem 27 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące (Dz. U. poz. 366) , wprowadzające cykliczną procedurę audytu lokalizacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących zainstalowanych w pasie drogowym dróg publicznych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz jednostki samorządu terytorialnego. Dotychczas obowiązujące przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące (Dz. U. Nr 133, poz. 770) nie dawały podstaw do weryfikacji lokalizacji stacjonarnych urządzeń rejestrujących, zainstalowanych przed dniem 28 czerwca 2011 r.

Przepisy rozporządzenia wprowadzają cykliczny (co 40 miesięcy) okres weryfikacji zasadności lokalizacji urządzeń rejestrujących. Urządzenie rejestrujące uznane zostanie za zlokalizowane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu przez okres kolejnych 40 miesięcy w przypadku, gdy analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, informacja o miejscu lokalizacji i opinia właściwego komendanta wojewódzkiego Policji w zakresie zasadności lokalizacji urządzenia, sporządzone i uzyskane nie później niż 2 miesiące przed upływem okresu 40 miesięcy, potwierdzą zasadność lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego.

Wejście w życie nowej regulacji skutkować będzie dodatkowymi wydatkami dla budżetu państwa oraz budżetów gmin. Wydatki te obejmować będą koszty związane z usunięciem stacjonarnego urządzenia rejestrującego wraz z obudową z dotychczasowej lokalizacji, jego ponowną instalacją w nowej lokalizacji (wraz z wykonaniem fundamentu i podłączeniem do sieci energetycznej), sporządzeniem projektu czasowej (na czas usunięcia i ponownego zainstalowania urządzenia) i stałej organizacji ruchu oraz sporządzeniem analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w danej lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego.

Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, koszt przeniesienia jednego fotoradaru, w sytuacji gdy sporządzona analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie potwierdzi zasadności jego dotychczasowej lokalizacji, wyniesie około 17-32 tys. zł. W przypadku usuwania z dotychczasowej lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego wraz z fundamentem i podłączeniem do sieci energetycznej, koszty te wyniosą około 22-37 tys. zł.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące (Dz. U. poz. 366)