Zgodnie z art. 48 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o działalności leczniczej i zapisem w uchwale rady miasta (rada miasta jest organem tworzącym zakład) "do zbycia może być przeznaczony wyłącznie majątek trwały uznany jako zbędny dla potrzeb zakładu, po uzyskaniu zgody rady społecznej i Zarządu Miasta" - obecnie Prezydenta.

Czy podmiot leczniczy winien wystąpić o zgodę do powyższych organów, jeśli zamierza skasować umorzony w 100% środek trwały (aparat RTG)?
Dodam, że SANEPID nie wyraża zgody na jego dalszą eksploatację.

Odpowiedź

Likwidacja-kasacja środka trwałego jest stanem innym od zbycia środka trwałego. Dlatego nie jest ona objęta przepisami powołanymi w pytaniu. W opisanej sytuacji nie będzie wymagane zasięganie opinii, o których mowa w pytaniu, o ile uchwała rady miasta nie stanowi inaczej.

Uzasadnienie

Zasady gospodarowania mieniem, w tym kompetencje rady społecznej podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą, czyli m.in. samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej są wzorowane na zasadach obowiązujących do dnia 30 czerwca 2011 r. na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) .

Zgodnie z art. 48 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) - dalej u.dz.l. do zadań rady społecznej należy przedstawianie podmiotowi, tworzącemu wniosków i opinii w sprawach zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego.

Zgodnie z art. 54 ust. 2 u.dz.l. zbycie aktywów trwałych samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej może nastąpić wyłącznie na zasadach określonych przez podmiot tworzący - czyli w sytuacji opisanej w pytaniu na zasadach określonych uchwałą rady miejskiej. Zgodnie z art. 54 ust. 3 u.dz.l. zasady mogą polegać w szczególności na ustanowieniu wymogu uzyskania zgody podmiotu, który zakład utworzył na zbycie aktywów trwałych. @page_break@

Przywołana w pytaniu uchwała rady miasta określiła m.in., iż do zbycia może być przeznaczony wyłącznie majątek trwały uznany za zbędny dla potrzeb zakładu, po uzyskaniu zgody rady społecznej i Zarządu Miasta". Przy czym w opisanej sytuacji zbędny sprzęt – aparat RTG ma podlegać kasacji.

Zapisy powyżej przywołane dotyczą "zbycia" środka trwałego. W pytaniu natomiast opisana jest kasacja środka trwałego – jego likwidacja. Zauważmy, że na gruncie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) rozróżnia się zbycie środka trwałego od likwidacji środka trwałego. Zatem skoro przepisy zarówno ustawy o działalności leczniczej jak i przywołanej uchwały rady miasta wymagają zasięgania opinii rady społecznej i Prezydenta w przypadku zbycia, należy uznać, że likwidacja środka trwałego tymi wymogami nie jest objęta, o ile w uchwale nie ma zapisów dotyczących likwidacji-kasacji środków trwałych. Jak wskazuje praktyka, uchwały podmiotów tworzących nie stanowią o likwidacji środków. Nadto wprowadzają wyrażoną w kwocie wartość środka, od której zgoda jest wymagana.

Uwagi

W praktyce nie wprowadza się wymogu zasięgania zgody organu tworzącego dla skasowania środka trwałego.

Jednakże kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej podczas posiedzeń rady społecznej przedstawia wykazy środków zlikwidowanych.

Pytanie pochodzi z publikacji Prawo i Zdrowie

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223)
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654)