W dotychczasowym stanie prawnym (art. 29 ustawy o ochotnych strażach pożarnych) strażak ratownik OSP, na czas pełnienia tej funkcji, oraz osoba posiadająca uprawnienie do świadczenia ratowniczego, na czas posiadania uprawnienia do tego świadczenia, powinien otrzymywać w celu identyfikacji i korzystania z dodatkowych świadczeń legitymację OSP. Wygląd legitymacji określiło rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika OSP lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego. Ma to być elektroniczna karta procesowa w formie karty identyfikacyjnej wykonanej z tworzywa sztucznego. Planowano wydać ok. 230 tys. legitymacji. W październiku 2023 r. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej zamówiła 9 tys. blankietów legitymacji. Do dziś nie została wydana ani jedna.
Czytaj więcej: Finansowanie ochotniczych straży pożarnych przez jednostki samorządu terytorialnego >.
Czytaj także: Emerytury dla strażaków i ratowników>>
Legitymacja w mObywatelu
Teraz zgodnie z ustawą z 4 czerwca 2025 r. nowelizującą ustawę o ochotniczych strażach pożarnych (to poselska inicjatywa klubu Polska 2050 - Trzecia Droga) zmieni się forma ligitamcji: kartę z tworzywa sztucznego zastąpi wersja elektroniczna dostępna w aplikacji mObywatel, jako dokument mobilny w rozumieniu ustawy z 26 maja 2023 roku o aplikacji mObywatel. Rejestr legitymacji będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw administracji lub upoważnionego przez niego komendanta Państwowej Straży Pożarnej.
Nowy obowiązek dla gmin
Legitymacja strażaka ratownika OSP wydawana jest na wniosek strażaka lub osoby posiadającej uprawnienia do wykonywania działań ratowniczych. Wniosek ten składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na siedzibę jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej, której wnioskodawca jest członkiem. Organ gminy, po zweryfikowaniu uprawnień wnioskodawcy, dokonuje wpisu do rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) będzie mógł na podstawie porozumienia upoważniać zarząd OSP lub zarząd oddziału gminnego związku ochotniczych straży pożarnych do przyjmowania wniosków o wydanie legitymacji i wprowadzenia danych do rejestru. Posłowie wskazują, że nowe obowiązki nałożone na gminy nie spowodują dla nich skutków finansowych, w szczególności związanych z koniecznością zatrudnienia nowych pracowników.
Nowe przepisy mają wejść w życie terminie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia. Inicjatorzy nowych przepisów szacują, że legitymacje otrzyma około 230 tys. obywateli. Ustawę 3 lipca podpisał prezydent.
Nowelizację w procesie legislacyjnym skrytykował Związek Powiatów Polskich. Wskazywał, że przepisy już umożliwiają wydawanie takich legitymacji, ale żadna nie została dotąd wydana. Gminy, które mają odpowiadać za wydawanie legitymacji, mogą mieć problemy, bo nie mają dostępu do pełnych danych członków OSP i strażaków pobierających świadczenia ratownicze. Ponadto nie każdy strażak musi korzystać z mObywatela. Więcej przeczytaj: Powiaty krytycznie o wydawaniu przez gminy legitymacji dla strażaków OSP w mObywatelu
WZORY DOKUMENTÓW:
- Zarządzenie w sprawie powołania komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej - WZÓR >
- Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego - WZÓR >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
Cena promocyjna: 95.6 zł
|Cena regularna: 239 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 119.5 zł










