Samorządowcy wciąż nie wiedzą, kto ma być podatnikiem VAT: gmina czy może obsługujący ją urząd.

Wszystko przez rozbieżne stanowiska fiskusa, a ostatnio także sądów administracyjnych, które na gruncie podatkowym gminę traktują na równi z urzędem ją obsługującym. W efekcie jedne gminy same rejestrują się jako podatnicy VAT i uzyskują NIP, w innych zaś podatnikiem jest urząd gminy. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych przez odrębne przepisy prawa, dla których realizacji zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W praktyce samorządowcy zastanawiają się, dlaczego urzędy administracji samorządowej mają być rejestrowane jako gmina, skoro urzędy administracji rządowej są rejestrowane jako odrębni podatnicy VAT. Przecież zarówno jedna, jak i druga to administracja publiczna realizująca zadania państwa. Według Ministerstwa Finansów wszystkie organy upoważnione do wydawania interpretacji indywidualnych przyjmują obecnie zasadę, zgodnie z którą to na gminie ciąży obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług (art. 96 ustawy). Oznacza to, iż na potrzeby rozliczania VAT gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowy numer NIP. Natomiast jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego inne niż urzędy gmin, prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powinny do celów rozliczeń z tytułu VAT rejestrować się jako odrębne podmioty (podatnicy) tego podatku i posiadać odrębne numery NIP. Samorządowcy nie zamierzają składać broni, jednak na wyjaśnienie sprawy muszą jeszcze poczekać. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego ciągle nie wypracowała stanowiska w tej sprawie.

Opracowanie: Anna Dudrewicz
Źródło: Gazeta Prawna, 29 września 2010 r.