- Usuwanie barier architektonicznych jest wpisane w politykę miasta. To dobrze, że konkretne działania w tym kierunku podejmuje się w dziedzinie projektowania dróg czy transportu publicznego. Dzięki temu osoby niepełnosprawne mogą coraz wygodniej poruszać się po mieście – komentuje Bogdan Dąsal, pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. Osób Niepełnosprawnych.

Jedną z ostatnich realizacji przyjaznych dla wszystkich mieszkańców Krakowa jest rozbudowa linii szybkiego tramwaju wraz z estakadą  Lipska-Wielicka. W ramach tej inwestycji wykonano m.in. cztery windy osobowe, zamontowano 24 układy dźwiękowe, położone zostały także pasy ostrzegawcze dla pieszych na estakadzie, peronach przystankowych i w obrębie całego układu komunikacyjnego (w formie uzgodnionej z przedstawicielami osób niewidomych i niedowidzących).

Kolejnym przykładem  jest zakończona przebudowa linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – aleja Jana Pawła II – Plac Centralny, na trasie której działają przyciski informacji głosowej na peronach przystankowych. Również przejście podziemne pod Rondem Czyżyńskim zostało dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, m.in. poprzez windy wyposażone w przyciski oznaczone alfabetem Breila’a i system głośnomówiący.
O ułatwieniach pamiętano także przy budowie ul. Lema i przebudowie przejścia podziemnego pod ul. Zakopiańską w ciągu ul. s. Faustyny.

Z większości tych rozwiązań, korzystają nie tylko osoby niepełnosprawne, ale także seniorzy czy rodzice z wózkami, dla których pokonanie schodów czy wysokiego wejścia do tramwaju także może stanowić problem.

Warto wiedzieć, że przy Prezydencie Krakowa w 2003 r. powstała Powiatowa Społeczna Rada ds. Niepełnosprawnych, w skład której wchodzi pięciu reprezentantów krakowskich organizacji pozarządowych działających statutowo na rzecz osób niepełnosprawnych z róznymi niepełnosprawnościami: Polskiego Związku Niewidomych, Polskiego Związku Głuchych, Towarzystwa Inwalidów Narządów Ruchu Ikar oraz Stowarzyszenia Pomocna Dłoń i Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego. Jest to grono konsultacyjne w decyzjach podejmowanych przez władze miasta. - Rada konsultuje na bieżąco projekty miejskich inwestycji infrastruktualnych oraz komunikacyjnych, modernizacje i remonty. Jej opinie dotyczą zarówno dużych prac, jak np. przebudowa ronda czy uruchomienie nowej linii tramwajowej, oraz tych całkiem drobnych, np. remontu chodnika – podsumowuje Bogdan Dąsal.

(www.krakow.pl)