Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Jaki jest właściwy organ do podjęcia działań w związku z negatywnym oddziaływaniem na środowisko zakładu, na terenie którego bez wymaganych pozwoleń eksploatowana jest instalacja mogąca zawsze znacząco oddziaływać na środowisko?


Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska zwrócił się do starosty o podjęcie działań w związku z negatywnym oddziaływaniem na środowisko zakładu, który zajmuje się hodowlą zwierząt w ilości powyżej 210 DJP.

Właściwy do wydania pozwoleń: zintegrowanego lub sektorowego byłby marszałek województwa (zakład nie posiada żadnych pozwoleń na korzystanie ze środowiska). Artykuł 378 ust. 1 i art. 362 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) - dalej p.o.ś. stanowią, że jeżeli podmiot korzystający ze środowiska negatywnie oddziałuje na środowisko, właściwy jest starosta.

Natomiast art. 378 ust. 2a p.o.ś. podaje, że marszałek województwa jest właściwy w sprawach przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Który organ jest w tej sytuacji właściwy do podjęcia działań w związku z negatywnym oddziaływaniem na środowisko zakładu, na terenie którego eksploatowana jest instalacja mogąca zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: marszałek czy starosta?
 

Odpowiedź:

Starosta może kontrolować podmioty korzystające ze środowiska i prowadzić postępowania w obszarach wskazanych w art. 378 ust. 1 p.o.ś., mając na uwadze właściwości innych organów wskazane w art. 378 p.o.ś., w tym regionalnego dyrektora ochrony środowiska i marszałka województwa (również w odniesieniu do ww. przepisów).
 

Ferma o obsadzie powyżej 210 DJP, zgodnie § 2 ust. 1 pkt 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397, z późn. zm.), zaliczana jest do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1235) - dalej u.o.o.ś. Postępowanie w sprawie negatywnego oddziaływania na środowisko prowadzone jest przez organ ochrony środowiska w trybie art. 362 p.o.ś.
 

Negatywne oddziaływanie na środowisko należy uznać za zdarzenie, a więc jeżeli występuje na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu u.o.o.ś., to moim zdaniem właściwym jest marszałek województwa. Jeżeli negatywne oddziaływanie na środowisko dotyczy przedsięwzięcia (fermy) jako całości, a ta zaliczana jest do mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu u.o.o.ś., to również właściwym jest marszałek województwa.
 

WIOŚ powinien natomiast w pierwszej kolejności w trakcie kontroli wyjaśnić, czy nie zachodzą przesłanki zastosowania art. 364 p.o.ś.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.