Dotąd kierowcy z południowych dzielnic Katowic musieli w drodze do centrum lub autostrady korzystać z zakorkowanych często ulic: Ligockiej, Mikołowskiej i Kościuszki. Teraz mogą również przejechać nowo otwartą drogą i dotrzeć dalej do śródmieścia tzw. drogą zbiorczą autostrady.

Problem połączenia południowych dzielnic Katowic z centrum i jego północną częścią narasta od lat. Przejazd łączącymi je ulicami często zajmuje więcej czasu, niż przejazd Drogową Trasą Średnicową przez kilka miast, np. między Katowicami i Zabrzem. Problem w przyszłości ma częściowo zmniejszyć planowana przebudowa katowickiej ul. 73. Pułku Piechoty. Planowana jest ona na najbliższe lata – z wykorzystaniem nowych środków unijnych.

Doraźną poprawę sytuacji powinno dać otwarcie do ograniczonego ruchu liczącej ok. 4 km dawnej drogi technicznej, przecinającej tzw. las panewnicki. Zaczyna się ona skrzyżowaniem z ul. Panewnicką w dzielnicy Katowic - Panewnikach (w pobliżu tamtejszej oczyszczalni ścieków), a kończy w rejonie węzła autostradowego Batory.

Jak poinformował PAP rzecznik katowickiego magistratu Jakub Jarząbek, połączenie to otwarto w poniedziałek około południa. W ostatnich miesiącach trzeba było m.in. przebudować i poszerzyć południowy odcinek tej drogi. Obecnie mogą już się tam swobodne minąć dwa samochody.

Konieczne okazały się też stosowne porozumienia. Droga w większości leży bowiem poza granicami Katowic – na terenie Rudy Śląskiej. Mimo że część kierowców jeszcze przed przebudową korzystała z niej, to jako droga techniczna dzierżawiona przez Lasy Państwowe od rudzkiego samorządu nie była formalnie otwarta dla normalnego ruchu.

Aby przeprowadzić remont i udostępnić drogę, Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach porozumiał się z Nadleśnictwem Katowice. Lasy Państwowe przygotowały projekt przebudowy, katowiccy drogowcy zrealizowali ją i przejęli połączenie pod swój zarząd.

Na razie kosztem ok. 3 mln przebudowano południową, węższą wcześniej część drogi – od ul. Panewnickiej do wiaduktów kolejowych w dwóch trzecich jej długości. Krótszą, północną część miasto planuje przebudować podobnym kosztem w przyszłym roku. Wzdłuż całej, ok. 4-kilometrowej drogi powstanie też droga rowerowa i zamontowane zostaną urządzenia mające zapobiegać pojawianiu się na jezdni zwierząt.

Jarząbek zaznaczył, że z nowego połączenia nadal nie mogą korzystać np. ciężarówki. Ma ono teraz status drogi leśnej z dopuszczeniem do ruchu publicznego pojazdów do 3,5 tony. Dopuszczalna prędkość jest tam ograniczona do 50 km/h. Nałożonych ograniczeń ma w najbliższych tygodniach szczególnie dokładnie pilnować policja.