Katowicka ul. Kościuszki to główna arteria prowadząca ze ścisłego centrum miasta w stronę jego południowych dzielnic. Krótkim jej odcinkiem kursują linie tramwajowe z Rynku do Placu Miarki; całą długością – jadące do pętli w dzielnicy Brynów.

Przed laty przebudowano odcinek wydzielonego torowiska od autostrady A1 prawie do Brynowa. Nadal jednak infrastruktura ul. Kościuszki w centrum, gdzie tory znajdują się na środku jezdni, jest zniszczona. Problemem początkowego fragmentu tej ulicy są też często źle zaparkowane samochody, blokujące ruch tramwajowy. Przebudowa ma temu zaradzić.

O podpisaniu umowy na przebudowę ul. Kościuszki poinformował we wtorek rano rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada. Wykonawcą zostało konsorcjum hiszpańskiej i polskiej jednostki firmy Balzola. Spółka ta - wraz z polską firmą NDI - wygrała już w regionie szereg podobnych przetargów; prowadziła m.in. przebudowę układu torów tramwajowych na katowickim Rynku, nadal przebudowuje tam układ komunikacyjny.

Koszt prac na ul. Kościuszki przekroczy 25,3 mln zł netto, z czego ponad 12 mln to wartość zadania tramwajowego. Prace związane z tramwajami obejmą modernizację torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od wiaduktu kolejowego w centrum Katowic do autostrady A4 (wraz z przebudową sieci trakcyjnej), a także modernizację końcowego odcinka linii w Katowicach Brynowie.

Pozostałe roboty będą dotyczyły układu drogowego i infrastruktury technicznej. Wymieniona zostanie nawierzchnia ul. Kościuszki i przebudowane chodniki po obu stronach. Powstać mają też: nowe oświetlenie, zatoki postojowe i nowy system kanalizacji deszczowej.

Pierwszy etap prac ma rozpocząć się w listopadzie i objąć odcinek od kinoteatru Rialto do pl. Miarki, bez samego placu. Ruch tramwajowy prowadzony będzie dwukierunkowo torem na ul. Kochanowskiego. W początkowej fazie prac ma zostać utrzymany ruch samochodów osobowych ul. Kościuszki.

Był to już kolejny w Katowicach taki przetarg na jednoczesną modernizację torowiska tramwajowego oraz infrastruktury drogowej i technicznej wzdłuż tramwajowych torów. W tej samej formule Tramwaje Śląskie i miasto prowadziły postępowanie na modernizację torowiska na ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice.

Część przetargu w gestii Tramwajów Śląskich jest elementem wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Do końca 2014 r. w aglomeracji wyremontowanych ma być w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynują Tramwaje Śląskie. Prace prawie wszystkich zadań tego projektu już się rozpoczęły. Ostatni trwający jeszcze przetarg dotyczy ul. Gliwickiej w Katowicach i ul. Wolności w Chorzowie.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko wynosi ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).