Celem konkursu jest promowanie modelu szkoły, która w swoich działaniach wychowawczych i edukacyjnych dąży do kształtowania w uczniach otwartej i prospołecznej postawy oraz wspiera ich aktywność obywatelską. Konkurs służyć ma również promowaniu współpracy pomiędzy placówkami oświatowymi (szkołami) a ich otoczeniem, przede wszystkim organizacjami pozarządowymi.

Celami szczegółowymi Konkursu są:
1. Identyfikacja dobrych praktyk współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym.
2. Upowszechnianie wiedzy na temat efektywnych sposobów współpracy na rzecz edukacji instytucjom edukacyjnym, organizacjom pozarządowym i samorządom.
3. Ułatwienie szkołom kontaktu z liderami społeczeństwa obywatelskiego oraz zaktywizowanie placówek oświatowych do współpracy z sektorem pozarządowym.
4. Wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez zaangażowanie młodzieży w życie społeczne.

Przystąpienie do Konkursu następuje poprzez wypełnienie on-line formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na stronie www.formularz.men.gov.pl/konkurs4/, oraz wysłanie go za pośrednictwem łącza internetowego do bazy danych MEN, następnie wypełnienie i przesłanie drogą pocztową (z dopiskiem na kopercie „Konkurs MEN: Otwarta szkoła”) wydruku deklaracji uczestnictwa podpisanej własnoręcznie przez osoby uprawnione do reprezentowania obu partnerów na adres: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Departament Komunikacji Społecznej, Al. Szucha 25, 00-918 Warszawa lub złożenie w Biurze Podawczym MEN w terminie do 15 grudnia 2010 r.

Uczestnicy konkursu w formularzu aplikacyjnym wskazują jeden, wiodący obszar, w którym realizowany był zgłaszany projekt:
1. Edukacja obywatelska - inicjatywy upowszechniające wśród młodych ludzi wartości demokratyczne, postawę obywatelską oraz umiejętności związane z aktywnym udziałem w życiu publicznym; rozwijające w młodzieży kompetencje społeczne i poczucie odpowiedzialności; angażujące młodzież – w szczególności poprzez wolontariat - w działania na rzecz społeczności lokalnej, gminy, regionu, państwa. W przypadku inicjatyw realizowanych w roku szkolnym 2009/2010 mile widziane przedsięwzięcia realizowane w ramach roku historii najnowszej.
2. Edukacja globalna - inicjatywy kształtujące postawy otwartości i solidarności, ciekawości świata i działania na rzecz innych poprzez upowszechnianie wiedzy o problemach i zagadnieniach, które przekraczają granice państwowe, ze szczególnym uwzględnieniem krajów rozwijających się; uświadamiające wzajemne powiązania i współzależności systemów – kulturalnych, politycznych, ekonomicznych – w wymiarze lokalnym i globalnym. Edukacja globalna obejmuje inicjatywy z zakresu edukacji rozwojowej, międzykulturowej, dla zrównoważonego rozwoju oraz edukacji dla pokoju.
3. Edukacja cudzoziemców i mniejszości narodowych – inicjatywy realizowane na rzecz aktywizacji mniejszości narodowych i cudzoziemców, mające na celu ułatwianie ich dzieciom adaptację w polskich szkołach, przystosowujące dzieci do polskiego systemu oświaty, także inicjatywy prowadzone na rzecz integrowania mniejszości narodowych oraz dzieci cudzoziemców z polską młodzieżą.
4. Włączanie rodziców w edukację dzieci i młodzieży – inicjatywy mające na celu podniesienie poziomu wiedzy i świadomości rodziców na temat edukacji dzieci i młodzieży, angażujące środowisko rodzicielskie w życie szkoły, zmierzające do polepszenia warunków nauki, integracji całej społeczności szkolnej ze środowiskiem zewnętrznym, także inicjatywy, w których rodzicie angażują środowisko lokalne w przedsięwzięcia edukacyjne szkoły.

W trakcie oceny merytorycznej zespołów brane będą pod uwagę w szczególności:
1. Aktywne zaangażowanie wszystkich partnerów (szkoły, organizacji i innych) w kolejnych etapach projektu oraz aktywny udział młodzieży w jego przygotowaniu i realizacji, a także podniesienie poziomu aktywności obywatelskiej wśród młodzieży.
2. Uniwersalność modelu współpracy, czyli możliwość wdrażania zdobytych doświadczeń w pracach zespołów dopiero rozpoczynających wspólne inicjatywy.
3. Właściwe zarządzanie projektem, umiejętne delegowanie zadań, przejrzystość działań, odpowiedni podział kompetencji, skuteczne reagowanie na trudności.
4. Innowacyjne metody współpracy.
5. Efektywność projektu i trwałość współpracy po jego realizacji - wymierne, pozytywne rezultaty projektu.
6. Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego.
7. Współpraca organizacji ze szkołami, w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców.

Laureatom i nominowanym przyznane zostaną nagrody rzeczowe.

Na podstawie: www.men.gov.pl. stan z dnia 3 września 2010 r.