"Ten festiwal był nauką słuchania, oglądania, patrzenia na kulturę" - powiedziała Gronkiewicz-Waltz. Według niej poszczególne dzielnice miasta organizując festiwal "stworzyły jeden organizm, gdyż między poszczególnymi dzielnicami zaistniał kompleksowy przepływ informacji". Gronkiewicz-Waltz uznała, że "współczesna kultura wymaga szczególnie, by styczność z nią mieli najmłodsi", a z kolei "styczność z różnymi formami kultury uczy młodych ludzi dyscypliny i wytrwałości".

 

Gala, która odbyła się w rembertowskim Klubie Akademii Obrony Narodowej, zwieńczyła stołeczny Festiwal Edukacji Kulturalnej, który odbył się w pierwszej połowie czerwca. Na scenie wystąpiło 13 zespołów i solistów, którzy zaprezentowali swoje programy - m.in. odegrane zostały fragmenty "Balladyny" Juliusza Słowackiego, zaprezentowano widowisko oparte na tekstach Witkacego, chór recytował wiersze ks. Jana Twardowskiego z towarzyszeniem muzyki z opery "Peer Gynt" Edwarda Griega, a dziecięca orkiestra gitarowa wykonała m.in. piosenkę "Stairway to heaven" angielskiej grupy Led Zeppelin.

 

Na scenie wystąpili z krótkimi prezentacjami uczniowie i podopieczni domów kultury, prezentując programy, dzięki którym wygrali dzielnicowe etapy konkursów i zakwalifikowali się do późniejszego przeglądu na szczeblu miejskim.

 

"W festiwalu brali udział laureaci pierwszych miejsc ruchu amatorskiego. W dzielnicach miasta odbywa się ponad 400 tego rodzaju przeglądów. My, w ramach Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej, zinwentaryzowaliśmy je. Zaprosiliśmy wszystkich do udziału i stwierdziliśmy, że zdobywcy trzech pierwszych miejsc będą mieli prawo do udziału w późniejszym przeglądzie, w ośmiu dziedzinach artystycznych" - powiedziała pełnomocniczka prezydenta miasta ds. edukacji kulturalnej, Wanda Górska.

 

Celem Warszawskiego Festiwalu Edukacji Kulturalnej była prezentacja dorobku artystycznego warszawskich placówek oświatowo-kulturalnych. Wzięło w nim udział 10 dzielnic. Festiwal skierowany był do uczniów szkół, podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, zajmujących się różnoraką działalnością artystyczną. (PAP)

 

maz/ hes/