Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia o szczegółowych zasadach rachunkowości oraz planów kont dla m. in budżetów samorządowych. Gminna ewidencja księgowa nieruchomości będzie musiała być zgodna z gminnym wykazem nieruchomości.

Jak wynika z danych przedstawionych przez Najwyższą Izbę Kontroli, aż w trzech gminach na cztery wójtowie nie mieli pełnych informacji o gminnych nieruchomościach. Problem ten spowodowany był nierzetelnym prowadzeniem ewidencji lub całkowitym jej brakiem. Problem ten poruszyła również Sejmowa Komisja do spraw Kontroli Państwowej.

Samorządy powinny również prowadzić inwentaryzację gruntów, budynków i budowli zgodnie z ustawą o rachunkowości. Do tej pory jednostki samorządu terytorialnego nie stosowały jednolitych regulacji.

Projekt uwzględnia również obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. zmiany w przepływie środków europejskich, co wynika z ustawy o finansach publicznych . W tym celu planowane jest wprowadzenie odrębnych kont księgowych w zakresie m. in. środków UE.

Przepisy zastosowane będą po raz pierwszy za rok obrotowy 2010.


Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Rzeczpospolita z dnia 24 lutego 2010 r.