Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował sposób nałożenia opłat za ponadprogramowe zajęcia w publicznym przedszkolu. W opinii sądu, gminy chcące wprowadzić takie opłaty powinny w odpowiedniej uchwale wskazać precyzyjnie ile i za co płacą rodzice.
 
Rada gminy uchwałą z sierpnia 2008 r. w sprawie ustalania stawek opłat za pobyt dzieci w przedszkolu wprowadziła ogólną stawkę odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu w wysokości 80 zł miesięcznie. Nie określiła jednak jakie ponadprogramowe świadczenia obejmuje opłata.
 
Uchwała ta została zaskarżona do sądu administracyjnego przez prokuratora, który podkreślił, że na gminie ciąży obowiązek dokładnego określenia jakie świadczenia, wykraczające ponad minimum programowe, obejmuje opłata.
 
Na etapie postępowania sądowo-administracyjnego gmina, uznając swoje niedopatrzenie, uchyliła podjętą przez siebie uchwałę. Sąd administracyjny nie umorzył jednak sprawy i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. Zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym przez sąd nałożenie dodatkowej opłaty powinno wiązać się z przeprowadzeniem kalkulacji i respektowania zasady ekwiwalentności świadczeń.
 
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną gminy potwierdzając konieczność stwierdzenia nieważności uchwały, mimo jej wcześniejszego uchylenia przez samą gminę. Wyeliminowanie uchwały z obrotu prawnego ze skutkiem wstecznym, tj. stwierdzenie nieważności, powoduje, że rodzice, którzy uiścili opłatę, będą mogli dochodzić jej zwrotu.
 
 
Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Gazeta Prawna z dnia 21 kwietnia 2010 r.