Wydatki gmin i powiatów związane z opieką i wychowaniem dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej reguluje ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887, z późn. zm.) - dalej u.s.p.z..

W związku z powyższym, zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, nie ma podstaw do zawierania porozumień i przekazywania dotacji pomiędzy podmiotami rozliczającymi się na podstawie art. 191 ust. 9 i ust. 10 ustawy o pieczy zastępczej (pismo z 16 lipca 2012 r., WA-0250/59/12).
Wydatki na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka ponosi przede wszystkim powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej (art. 191 u.s.p.z.), natomiast właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka gmina jedynie partycypuje w tych wydatkach.

Odrębną jednak kwestią jest zawarcie porozumienia w oparciu o przepisy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej pomiędzy starostą właściwym ze względu na miejsce zamieszkania rodziny zastępczej (art. 191 ust. 5 u.s.p.z.). Zdaniem RIO w Katowicach, zawarcie takiego porozumienia jest niezbędne do umieszczenia dzieci w rodzinie zastępczej zamieszkującej w innym powiecie niż powiat miejsca pochodzenia dzieci.

Dokonywanie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu powiatu, wynikających z zawartych między nimi porozumień mieści się w kompetencjach zarządu, zgodnie z art. 257 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Źródło: www.katowice.rio.gov.pl