Celem projektowanej ustawy jest dokonanie zmian dostosowujących regulacje dotyczące wycinki drzew i krzewów. Zaproponowane modyfikacje zwiększą uprawnienia właścicieli nieruchomości, na których rosną wspomniane rośliny, uproszczą przepisy dotyczące wycinki oraz wyposażą JST w kompetencje do dostosowywania poziomu ochrony zieleni do ich potrzeb. Dodatkowo wprowadzone zostaną zmiany umożliwiające gminom określanie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów, przez co uzyskają one realny wpływ na poziom swoich dochodów z tytułu opłat. Stawki te nie mogą przekroczyć 500 zł dla drzew oraz 200 zł dla krzewów.

 

Dowiedz się więcej z książki
Ustawa o ochronie przyrody. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł


Obecne przepisy wymagają od mieszkańca wystąpienia do wójta, burmistrza, prezydenta miasta o zezwolenie na usuwanie drzew i krzewów rosnących na jego działce. Powoduje to nadmierną i nieuzasadnioną ingerencję w możliwość wykonywania prawa własności nieruchomości oraz zbędne obciążanie właścicieli nieruchomości, jak i organy administracji. Zdaniem samorządowców restrykcyjne przepisy nie spełniają jednak swojej roli, gdyż prawie wszystkie decyzje są pozytywne i zezwalają na usunięcie drzewa lub krzewu.

Kierunek planowanych zmian pozytywnie ocenił m.in. Związek Gmin Wiejskich RP. Nowelizacja zakłada bowiem przeniesienie kompetencji do regulowania spraw związanych z wycinką drzew i krzewów na poziom lokalny. Ma to na celu umożliwienie gminom samodzielne i jak najpełniejsze kształtowanie polityki ochrony zadrzewień i zakrzewień na swoim terenie. W rezultacie to samorządy zadecydują, czy zliberalizować zasady ochrony zadrzewień, czy też je zaostrzyć, aby objąć ochroną obiekty cenne przyrodniczo.

(mos.gov.pl)

 

LEX Omega Administracja Samorządowa
Artykuł pochodzi z programu LEX Omega Administracja Samorządowa
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami