Czy możliwe i zgodne z prawem jest opracowanie programu usuwania azbestu dla samorządu gminnego na okres 10 lat?

Czy istnieją wytyczne w tym zakresie? Co ile powinien on podlegać aktualizacji?

Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 4 grudnia 2009 r.
stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Przepisy prawa nie regulują tej kwestii bezpośrednio, zatem jest możliwe opracowanie gminnego programu usuwania azbestu na okres 10 lat.

Jeśli gminny program usuwania azbestu jest częścią gminnego planu gospodarki odpadami, wtedy mają do niego zastosowanie przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) w zakresie planów gospodarki odpadami.

Jeśli stanowi odrębny dokument, opracowany na podstawie "Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" albo na podstawie poprzedniego "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski", podlega on aktualizacji zgodnie z zasadami monitoringu jego realizacji w określonymi w tym gminnym programie. Kwestia częstotliwości aktualizacji gminnych programów usuwania azbestu nie jest uregulowana na dzień dzisiejszy.

Należy mieć na względzie, iż w "Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032" przewidziano jego aktualizację do roku 2015, a ponadto wśród zadań legislacyjnych zostało wskazane zadanie mające na celu uregulowanie zasad opracowywania gminnych programów usuwania wyrobów zawierających azbest.