Od nowego roku na gminach ciążyć będzie obowiązek zawarcia z właściwymi podmiotami umów na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Wynika on z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897). Do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów trafią - odebrane od właścicieli nieruchomości - zmieszane odpady komunalne , odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania. Wiele gmin dokonało już znacznych inwestycji w zakresie budowy instalacji przeznaczonych do przetwarzania odpadów, dlatego też nowe przepisy wzbudziły poważne obawy - spodziewano się, że przedsiębiorcy będą pomijać instalacje wybudowane przez gminy. Tym samym wielomilionowe inwestycje, zamiast przynosić spodziewane zyski, stałyby bezczynne.

W oficjalnej interpretacji przepisów Ministerstwo Ochrony Środowiska rozwiewa te wątpliwości. Wszystko rozbija się o prawidłowe sformułowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej jako specyfikacja) w przetargu na odbiór odpadów, a następnie samej umowy z podmiotem odpowiedzialnym za odbiór odpadów. Jeżeli przetarg obejmować ma wyłącznie odbiór odpadów, w specyfikacji i umowie, poza wymogiem przekazywania odpadów komunalnych, może być wskazana instalacja do której mają być przekazywane odpady selektywnie zebrane - także ta wybudowana przez daną gminę bądź związek komunalny. Ponadto można wskazać sposób potwierdzania masy przekazanych odpadów i osiągniętych poziomów odzysku.

Natomiast jeżeli gmina zorganizuje przetarg na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych, podmiot odbierający będzie wybierał i wskazywał w ofercie instalacje, do których będzie przekazywał odpady selektywnie zebrane (gmina je niejako zaakceptuje poprzez wybór jego oferty), a następnie będzie przekazywał gminie informacje na temat masy przekazanych odpadów i osiągniętych poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. Ustawodawca nie stworzył ścisłych, szczegółowych rozwiązań w tej kwestii, dlatego też powinny być one doprecyzowane właśnie w specyfikacji oraz w samej umowie.

Powyższe rozwiązania naturalnie nie będą obowiązywały w przypadku, gdy podmiot odbierający odpady komunalne będzie działał na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości (dotyczy to właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, o ile rada gminy nie objęła ich zorganizowanym przez siebie odbieraniem odpadów). Wówczas podmiot ten będzie swobodnie podejmował decyzję co do instalacji, do której przekaże odebrane odpady, z uwzględnieniem wymagań wynikających z mocy prawa.

Pełny tekst interpretacji można pobrać stąd.

 

Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska przygotowało publikację "Nowe zasady gospodarki odpadami komunalnymi". W publikacji przedstawiono założenia systemu gospodarki odpadami komunalnymi wynikające ze zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz konsekwencje wprowadzenia zmian w związku z przejęciem władztwa nad odpadami komunalnymi przez gminy i objęciem systemem wszystkich ich mieszkańców.

Produkt zawiera omówienie nowych, nieopisanych i często kontrowersyjnych - jak np. naliczanie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi - przepisów prawa w jednych miejscu, zilustrowane pierwszymi pytaniami uczestników nowego systemu.

Więcej o produkcie w Księgarni profinfo.pl

Pisaliśmy o tym również:
Obowiązki gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi
Katalog obowiązkowych zadań gminy związanych z tworzeniem warunków do wykonania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach