Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .



Czy w takim przypadku nie zostanie naruszony przepis art. 25 ust. 3 u.g.n. i art. 46 ust. 1 u.s.g.?

Odpowiedź


Gmina może powierzyć spółce gminnej w drodze umowy o zarządzanie i administrowanie zasobem komunalnym, uprawnienie do zawierania na rzecz i w imieniu gminy umów najmu lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży, umów najmu i dzierżawy gruntów oraz innych umów.
 

Jednakże wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną siłą rzeczy zawarcia umowy nie wymaga. Podstawą powierzenia wykonywania tych zadań jest bowiem sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania.

Uzasadnienie

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) – dalej u.g.n., organ wykonawczy gminy został wskazany jako ten, który gospodaruje gminnym zasobem nieruchomości. Gospodarowanie nieruchomościami obejmuje m.in. obrót nimi, w tym zbywanie i nabywanie oraz wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie (art. 23 ust. 1 pkt 7 i 7a u.g.n.). Jak wynika z art. 25 ust. 3 u.g.n. wykonywanie ww. czynności nie może być powierzane rzeczoznawcom majątkowym lub podmiotom, które zatrudniają te osoby. Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm) – dalej u.s.g. stanowi, że w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki komunalnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa (art. 9 ust. 3 u.s.g.).

Gospodarka komunalna dotyczy wykonywania zadań własnych gminy w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, którymi są w szczególności zadania określone w art. 7 ust. 1 u.s.g. Do tych zadań należą między innymi sprawy gospodarki nieruchomościami (pkt 1). Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) – dalej u.g.k., gospodarka obejmuje zadania z zakresu użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

W art. 2 u.g.k. określono, iż gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Jednostki samorządu terytorialnego mogą też powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych – z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub, odpowiednio, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 3 ust. 1 u.g.k.).

Tak więc, dla wykonywania gospodarki komunalnej gmina może przyjąć dwa różne rozwiązania organizacyjne, to jest może wykonywać te zadania za pośrednictwem utworzonych przez siebie w tym celu jednostek organizacyjnych, w szczególności zakładów budżetowych lub spółek prawa handlowego (art. 9 ust. 1 i 3 u.s.g i art. 2 u.g.k.), lub też za pośrednictwem innych, organizacyjnie niepowiązanych z gminą podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej). W tym ostatnim wypadku gmina czyni to na zasadach ogólnych, a zatem na podstawie zawartych z podmiotami niepowiązanymi umów o wykonywanie zadań (art. 9 ust. 1 u.s.g. i art. 3 ust. 1 u.g.k.).


Z powyższego wynika więc, iż gmina może powierzyć spółce gminnej w drodze umowy o zarządzanie i administrowanie zasobem komunalnym, uprawnienie do zawierania na rzecz i w imieniu gminy umów najmu lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży, umów najmu i dzierżawy gruntów oraz innych umów. Dodać należy, że wykonywanie przez gminę zadań komunalnych we własnym zakresie przez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną siłą rzeczy zawarcia umowy nie wymaga. Podstawą powierzenia wykonywania tych zadań jest bowiem sam akt organu gminy powołujący do życia tę jednostkę i określający przedmiot jej działania – por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2005 r., II GSK 105/05.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .