Pytanie:
Czy gmina jest odpowiedzialna za numerację lokali mieszkalnych w budynkach? Jak należy prawidłowo skorygować błędy pomiędzy numeracją porządkową lokali mieszkalnych lub budynków a zameldowaniem osób zamieszkujących, jeśli inny numer występuje w aktach notarialnych a inny w dowodach osobistych?

Odpowiedź:
Gmina nie jest odpowiedzialna za numerację lokali w budynkach mieszkalnych. Na gminie spoczywa jedynie obowiązek ustalenia numerów porządkowych budynków. Numerację poszczególnych lokali w budynkach ustalają zazwyczaj zarządcy nieruchomości.

Niejednokrotnie taka numeracja jest ustalana już na etapie zawierania z deweloperami umów o budowę lokali. Jeśli w aktach notarialnych są inne numery lokali, niż w dowodach osobistych ich mieszkańców, to należy sprostować informacje zawarte w dowodach w taki sposób, aby odpowiadały treści aktów notarialnych.

Uzasadnienie:
Zadania gminy w zakresie numeracji nieruchomości określają przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne – dalej u.p.g.k. Jak wynika z art. 47a ust. 1 u.p.g.k., do zadań gminy należy m.in. ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów, a także umieszczanie i utrzymywanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy.

Z kolei z art. 47a ust. 5 u.p.g.k. wynika, że wspomniana powyżej ewidencja miejscowości, ulic i adresów zawiera m.in. dane adresowe określające numery porządkowe budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania.

Numery porządkowe, o których mowa powyżej, ustala z urzędu lub na wniosek zainteresowanych podmiotów wójt (ewentualnie burmistrz lub prezydent miasta), a o tych ustaleniach zawiadamia właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.

Jak wynika z przytoczonej regulacji, obowiązki gminy w zakresie numeracji nieruchomości dotyczą jedynie budynków, a nie lokali mieszkalnych. Oznaczeniem poszczególnych lokali w budynkach zajmują się bowiem zazwyczaj zarządcy bądź administratorzy tych budynków i gmina w te oznaczenia nie ingeruje.

Jeśli oznaczenia lokali wynikające z aktów notarialnych sprzedaży poszczególnych lokali są niezgodne z informacjami zamieszczonymi w dowodach osobistych ich mieszkańców, to należy dokonać zmiany informacji w dowodach osobistych. Treść aktów notarialnych, także w zakresie oznaczenia lokali, których te akty dotyczą, została zapewne sformułowana przez notariusza w oparciu o dokumenty precyzujące, z jakim lokalem mamy do czynienia.

Akty te stały się najprawdopodobniej podstawą założenia ksiąg wieczystych dla tych lokali i taka numeracja lokali, jaką przyjęto w akcie, przyjęta jest pewnie także w księdze wieczystej. Tak więc to treść aktu notarialnego, a nie dowodów osobistych, powinna mieć znaczenie decydujące przy określaniu numeracji lokali.

Uwagi
Zasady ustalania numeracji budynków jeszcze do niedawna regulowało rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 października 2004 r. w sprawie numeracji porządkowej nieruchomości. Zostało ono uchylone w dniu 7 czerwca 2010 r. i ma być zastąpione nowym rozporządzeniem regulującym tą problematykę, przy czym nie zostało ono jeszcze wydane. To nieobowiązujące już rozporządzenie dotyczyło jednak wyłącznie zasad numeracji nieruchomości budynkowych, a nie lokalowych.