Czy gmina musi przekazać dyrektorowi szkoły na piśmie osoby odpowiedzialne za prowadzenie obsługi księgowo-administracyjno-finansowej i czy dyrektor szkoły musi zawrzeć z tymi osobami jakieś porozumienie?

Odpowiedź

Moim zdaniem gmina nie może takich zadań wykonywać.

Uzasadnienie

Stosownie do zapisu art. 53 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - dalej u.f.p. , kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jednostką sektora finansów publicznych jest również szkoła czy placówka oświatowa. Dyrektor szkoły odpowiada więc za całość gospodarki finansowej szkoły, co przejawia się przede wszystkim w dokonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi ujętymi w planie finansowym szkoły. Zasada ta znajduje odzwierciedlenie również w zapisach ustawy o systemie oświaty - dalej u.s.o. Zgodnie bowiem z zapisem art. 39 ust. 1 pkt 5 u.s.o. , dyrektor szkoły dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki.

Kwestia prowadzenia obsługi administracyjnej i finansowej szkół i placówek jest również w przedmiotowej ustawie poruszona przy okazji wymienienia zadań realizowanych przez organy prowadzące szkoły. Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 9 u.s.o. , w celu wykonywania tychże zadań, organy prowadzące szkoły mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek. Przepis ten stanowi swego rodzaju lex specialis w stosunku do zapisów u.f.p. , które dopuszczają powierzenie określonych obowiązków przez kierownika jednostki pracownikom tej jednostki. Mowa tu o głównym księgowym jednostki (art. 53 ust. 2, art. 54 u.f.p. ).

Tak więc, organy prowadzące szkoły mogą tworzyć wspólne zespoły obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół – będące wyodrębnioną jednostką budżetową, bądź też organizować wspólną obsługę ekonomiczno-administracyjną – np. poprzez powierzenie podmiotom zewnętrznym określonych obowiązków związanych z wykonywaniem tych zadań.

Wykonywanie przez pracowników gminy obsługi ekonomiczno-administracyjnej stawia pod znakiem zapytania możliwość sprawowania funkcji nadzorczej wobec realizowanych zadań. Organ prowadzący szkołę sprawuje bowiem nadzór nad działalnością szkół i placówek w zakresie m.in. dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem. Wobec powyższego można wyciągnąć wniosek, że w przedmiotowym stanie powstałaby sytuacja, w której organ sam dla siebie byłby organem nadzorującym. Dlatego też uważam, że gmina nie może takiej obsługi prowadzić.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)