Pytanie:
Gmina zawarła porozumienie z powiatem w sprawie współfinansowania budowy drogi powiatowej. Zawarte porozumienie określa zakres prac, zgodnie z nim gmina opracowuje dokumentację i finansuje budowę chodników a pozostałe prace nalezą do powiatu.
Czy gmina może na podstawie porozumienia zawartego z powiatem współfinansować budowę drogi powiatowej?

Odpowiedź:
Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. Gmina powinna wtedy otrzymać środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań należących do zadań powiatu.

Uzasadnienie:
Na mocy art. 216 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p. - wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego powinny być przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach.

Budżety jednostek samorządu terytorialnego mogą obejmować dochody i wydatki dotyczące zadań publicznych przejętych od innej jednostki samorządu terytorialnego (art. 216 ust. 2 u.f.p.), np. wykonanie zadania przez gminę zadania z zakresu utrzymania porządku i czystości wobec społeczności sąsiedniej gminy lub realizacja przez gminę ewidencji gruntów i budynków, w zastępstwie samorządu powiatowego.

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - dalej u.s.g., gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania (art. 74 u.s.g.).
Powiat lub województwo przekazując zadanie gminie zobowiązane są do przekazania środków finansowych w wysokości koniecznej do wykonania zadania.

Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

Warto zaznaczyć, iż wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej (art. 10 u.s.g.). Pomoc ta może przybierać wszelkie formy, w tym pomocy rzeczowej lub finansowej. Decyzja o jej udzieleniu oraz zakresie i formach należy do organów gminy, stosownie do ich kompetencji wynikających z ustawy samorządowej

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów