Gmina może odebrać przekazaną szkołę

Jeśli gmina będzie w trudnej sytuacji finansowej, nie będzie musiała likwidować szkoły. Przekaże ją stowarzyszeniu. Jeżeli szkoła będzie źle działała, to gmina ponownie ją przejmie.

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty umożliwia bez ograniczeń przekazywanie szkół organizacjom pożytku publicznego. Będzie to mogła zrobić każda organizacja działająca w sferze pożytku publicznego, czyli np. stowarzyszenie rodziców czy lokalnie działające fundacje. Każdorazowo decyzja o przekazaniu prowadzenia szkoły organizacji będzie poprzedzona przeprowadzeniem otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego. Katalog podmiotów uprawnionych do startowania w takich konkursach jest ściśle określony. Przekazana szkoła nadal jest szkołą publiczną, bezpłatną i dostępną dla wszystkich uczniów, a za ocenę jakości nauczania nadal odpowiadają powołane do tego służby nadzoru pedagogicznego. Zmiana ustawy zakłada, że każdorazowo samorząd ogłosi i przeprowadzi otwarty konkurs ofert. Z wybraną organizacją samorząd podpisze umowę regulującą warunki prowadzenia takiej szkoły, sposób jej finansowania itd. W przypadku stwierdzenia, że dana szkoła nie spełnia wymagań zgodnych z określonymi standardami – samorząd zastrzega w podpisywanej umowie, na jakich zasadach może z powrotem ją przejąć. Taki przepis zagwarantuje odpowiednią jakość edukacji w przekazanej placówce.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 12 kwietnia 2011 r.

Opublikowano: http://www.samorzad.lex.pl

Data publikacji: 12 kwietnia 2011 r.