W praktyce jest możliwe przynajmniej kilka rozwiązań ułatwiających pracę protokolantowi. Do najpopularniejszych należy sporządzanie tzw. arkuszy głosowań. Duże gminy coraz częściej wdrażają także specjalistyczne systemy elektroniczne, analogicznie jak w parlamencie, pozwalające na identyfikację sposobu głosowania przez radnego w każdym z głosowań.

W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera stwierdzenie zawarte w art. 34 ustawy o finansach publicznych , że zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi jest realizowana m.in. przez podejmowanie przez organ wykonawczy j.s.t. uchwał dotyczących gospodarowania środkami publicznymi, w głosowaniu jawnym i imiennym. Może ono być przytaczane zarówno przez zwolenników przedstawionej wyżej interpretacji jak i przeciwników. Pierwsi mogą podnosić, że właśnie dlatego, iż ustawodawca nie „oczekuje” szczegółowego dokumentowania decyzji organów j.s.t. wprowadza wyjątek, drudzy, że ustawodawca, znając m.in. powszechną (nieprawidłową) praktykę stosowaną w samorządach, zapisał obowiązek głosowania imiennego w ustawie regulującej gospodarowanie finansami publicznymi nadając mu dodatkową moc przepisu, którego nieprzestrzeganie może mieć wpływ na odpowiedzialność także z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

O ile można dyskutować i poddawać w wątpliwość czy głosowanie jawne zawsze jest głosowaniem imiennym, o tyle nie ulega wątpliwości, że głosowanie imienne zawsze jest głosowaniem jawnym.

Problemem znacznie trudniejszym, który prawdopodobnie przyczynił się do traktowania głosowania jawnego w obecnej formie i będzie powodował opór przed powszechnym utożsamianiem głosowania jawnego z imiennym jest brak podstawy prawnej (z wyjątkiem sejmiku województwa) rozróżniania głosowań przeprowadzanych w ramach merytorycznego funkcjonowania danego organu kolegialnego i podejmowanych decyzji od głosowań przeprowadzanych przy okazji decyzji mających charakter wyłącznie formalny. Trudno sobie wyobrazić zmianę nawyków kilkudziesięcioosobowej rady gminy, która musiałaby imiennie podejmować decyzję np. w sprawie zamknięcia listy kandydatów, zarządzenia przerwy, zakończenia dyskusji itd.

Racjonalnym rozwiązaniem na dzień dzisiejszy jest zawarcie w statucie kompromisowego zastrzeżenia, że odnotowywanie w protokole z sesji sposobu głosowania przez radnego nie dotyczy głosowań w sprawie wniosków formalnych.

Pisaliśmy o tym:
Głosowanie jawne co do istoty jest głosowaniem imiennym

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)