Prace nad poprawą systemu informatycznego do prowadzenia rejestru trwają już od kilku lat. Początkowo wartości transakcji pozyskiwane były bezpośrednio z aktów notarialnych. Rzeczoznawca przeglądał je w wersji papierowej, co było mozolne i czasochłonne.

W 2006 roku uruchomiono elektroniczny system rejestrowania aktów notarialnych, umożliwiający rzeczoznawcom przeglądanie danych z wybranych transakcji. Było to spore ułatwienie, ale rzeczoznawca, aby wykonać wycenę nieruchomości , musiał udać się do Urzędu Miasta, gdzie uzyskiwał dostęp do rejestru w komputerze. Wymagało to od niego dostosowania się do godzin pracy urzędu, a często także czekania w kolejce na wolne stanowisko. Teraz dzięki nowej usłudze rzeczoznawcy, którzy posiadają dostęp do Internetu, mogą korzystać z danych o transakcjach „24 godziny na dobę”, z dowolnego miejsca.

By skorzystać z bazy e-RCIWN, rzeczoznawca musi podpisać umowę (tradycyjnie lub elektronicznie). Koniczne jest złożenie wniosku (wzór na stronie www.gdynia.pl) na adres: wydz.geodezji.rciwn@gdynia.pl .

Za korzystanie z danych rzeczoznawca raz w miesiącu otrzyma fakturę na podstawie naliczeń systemowych.

Wydział Geodezji UM zaprasza rzeczoznawców do korzystania z systemu.

Szczegółowe informacje na temat działania e-RCIWN można znaleźć na stronie: www.gdynia.pl w zakładce „Dla rzeczoznawców”.