Według NASK, działania miały pozornie wspierać jednego z kandydatów i dyskredytować innych. Realizowane przez konta reklamowe kampanie dotyczyły szczególnie Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena.

Analiza wskazuje na możliwą prowokację. Jej celem mogło być działanie na szkodę kandydata rzekomo wspieranego przez tego typu reklamy oraz destabilizacja sytuacji przed wyborami prezydenckimi.

Konta wykorzystywane do prowadzenia tej działalności, zostały zgłoszone do zablokowania firmie META. O sprawie poinformowano Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Prowadzone są działania związane z ustaleniem źródeł pochodzenia i finansowania kampanii.

- Apelujemy do wszystkich użytkowników internetu o szczególną uważność i zgłaszanie do NASK reklam pojawiających się na portalach społecznościowych, które nie są sygnowane przez komitety wyborcze zarejestrowanych kandydatów – podkreśla Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK. Podczas konferencji prasowej na kongresie Impact w Poznaniu wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski został zapytany o bezpieczeństwo niedzielnych wyborów prezydenckich. Zapewnił, że państwo wdrożyło rozwiązania zabezpieczające infrastrukturę wyborczą – w tym systemy chroniące Państwową Komisję Wyborczą, Krajowe Biuro Wyborcze oraz obwodowe komisje wyborcze i komitety kandydatów.

– Cyberataki mogą się zdarzyć i pewnie się zdarzają. Ale mamy mocną narodową cybertarczę, która chroni nas i będzie nas chroniła. Zrobiliśmy wszystko, aby wybory były bezpieczne – powiedział Gawkowski. Dodał również, że jest o wybory „spokojny, na tyle, na ile można być spokojnym”.