W myśl art. 78 Konstytucji „Każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczenia i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Wyjątki od tej zasady oraz tryb zaskarżenia określa ustawa”. W doktrynie przyjmuje się, że powyższy przepis ustanawia konstytucyjną zasadę dwuinstancyjności postępowania administracyjnego. Zastosowane przez ustawodawcę sformułowanie dotyczące decyzji wydanych w pierwszej instancji, niejako przesądza o przyjęciu toku instancji administracyjnej (dwuinstancyjności), a regulacja ust. 2 powyższego przepisu dopuszcza jedynie wprowadzenie ustawowych wyjątków od tak rozumianej reguły.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[7745,6069,1766,25,8],"dataValuesNormalized":[10,8,3,1,1],"labels":["Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Pytania i odpowiedzi","Akty prawne","Procedury"],"colors":["#EA8F00","#007AC3","#940C72","#85BC20","#E5202E"],"maxValue":15613,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Struktura organów administracji publicznej funkcjonujących w polskim systemie prawa administracyjnego jest złożona, niemniej jednak wraz z utrwalaniem struktur demokratycznego państwa prawnego wzrastała ranga niezależnego samorządu terytorialnego, któremu powierzano liczne zadania publiczne. Znalazło to odzwierciedlenie w licznych reformach ustrojowych na przestrzeni ostatnich 20 lat po transformacji, a również obecnie zauważyć można stałą tendencję przekazywania organom trójstopniowego samorządu terytorialnego kompetencji do załatwiania spraw administracyjnych, które dotychczas przyporządkowane były terenowym organom administracji rządowej.

Artykuł pochodzi z serwisu ABC Budownictwo>>>