Rada miejska dokonała zmian w budżecie miasta za rok 2010. Zgodnie z podjętą uchwałą zmniejszono dotację z budżetu w szkołach prowadzonych przez skarżącego. Skarżący wskazał, że jako osoba prawna prowadząca szkoły niepubliczne otrzymuje od urzędu miejskiego dotacje przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki szkolnej. Powyższe dotacje są wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły. W ocenie skarżącego wydatki poniesione na amortyzację mieszczą się w pojęciu bieżących wydatków szkoły, a zatem powinny być finansowane z otrzymywanej dotacji.

WSA rozpatrując skargę stwierdził, iż mając na uwadze w pierwszej kolejności wykładnię logiczną szeroko rozumianej instytucji amortyzacji, nie można przyjąć, że "wydatek na amortyzację" jako "gromadzenie środków finansowych na przyszłość" będzie mieścił się w kategorii "działalności bieżącej", o której mowa w przepisie art. 131 ustawy o finansach publicznych . Stosownie do treści wskazywanego przepisu art. 131 ustawy o finansach publicznych , dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej, wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej. W myśl przepisu art. 90 ust. 1 ustawy o systemie oświaty , niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy. Zgodnie zaś z przepisem art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty , dotacje, o których mowa w ust. 1a-3b tego artykułu, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. W znaczeniu językowym "bieżący" – to przypadający na chwilę obecną, trwający obecnie. Zgodnie z treścią art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych , przez "wydatki bieżące", ale oczywiście budżetu jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi. W literaturze przedmiotu za wydatki majątkowe uznaje się wszelkie wpływy (w sensie wydatków) środków pieniężnych z budżetu, w wyniku których jednostka samorządu terytorialnego nabywa prawa własności lub inne prawa majątkowe, pozostałe zaś wydatki zalicza się do wydatków bieżących.

Podsumowując Sąd stwierdził, że mając na uwadze zastosowaną powyżej wykładnię pojęcia wydatki bieżące", należy przyjąć, że wydatek na amortyzację rozumiany jako "gromadzenie środków finansowych na przyszłość" nie mieści się w kategorii dotacji podmiotowej na dofinansowanie "działalności bieżącej", o której mowa w przepisie art. 131 ustawy o finansach publicznych .

Na podstawie: Wyrok WSA w Białymstoku z 19 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Bk 748/10

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)