Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.



Zgodnie z art. 20c ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – dalej u.s.o., w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów.


Zgodnie z art. 20c ust. 6 u.s.o. organ prowadzący (jeżeli organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego – odpowiednio rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa – stanowi o tym art. 20zf pkt 1 u.s.o.) określa nie więcej niż 6 kryteriów oraz przyznaje każdemu kryterium określoną liczbę punktów, przy czym każde kryterium może mieć różną wartość.


Przepisy u.s.o. nie nakładają na organ prowadzący obowiązku zasięgnięcia opinii organizacji związkowych w przedmiotowym zakresie. Nadto taki obowiązek nie wynika z ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych – dalej u.z.z., bowiem zgodnie z art. 19 ust. 1 u.z.z. organizacja związkowa, reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego, ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych wyłącznie w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych. Regulacje organu prowadzącego przyjęte na podstawie art. 20c ust. 6 u.s.o. nie mają bezpośredniego wpływu na prawa i obowiązki pracowników.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.