Z jakim podmiotem należy uzgodnić uchwałę dotyczącą programu usuwania wyrobów azbestowych?

Czy z wyżej wymienionego planu należy sporządzać sprawozdania dla rady gminy co 2 lata?

Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

Odpowiedź:

Uchwała dotycząca przyjęcia programu usuwania azbestu i wyrobów azbestowych nie jest uzgadniana. Rada gminy podejmuje ją samodzielnie. Jest ona natomiast kontrolowana przez wojewodę, który bada jej legalność. Podstawą przyjęcia uchwały są: art. 18 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym .

Program powinien mieć swoje odzwierciedlenie w planie gospodarki odpadami (do dnia 31 grudnia 2011 r., gdyż od dnia 1 stycznia 2012 r. gminy i powiaty nie będą uchwalały planów gospodarki odpadami).

Należy jednak zauważyć, że program i gminny PGO, to dwa różne dokumenty. Program, co do zasady, nie zawiera norm prawnych o charakterze generalnym i abstrakcyjnym kierowanych do nieograniczonej liczby adresatów. Adresatem programu jest gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, która powinna ten program realizować. Nie ma on jednak charakteru bezwzględnie obowiązującego (nie jest aktem prawa miejscowego) i np. jego zapisy nie mogą zawierać postanowień nakładających obowiązki na mieszkańców.
Z realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest wójt gminy składa radzie gminy coroczne sprawozdanie w terminie, ustalonym w uchwale (np. do końca kwietnia każdego roku za rok ubiegły).

Uzasadnienie:

Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) - dalej u.o.o.ś. , przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wymagają projekty programów w dziedzinie gospodarki odpadami wyznaczające ramy dla późniejszych realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Projekt "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest" jest opiniowany przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska i wojewódzkiego państwowego inspektora sanitarnego. Zgodnie z art. 54 ust. 2 u.o.o.ś. organ opracowujący projekt dokumentu (programu) zapewnia możliwość udziału społeczeństwa, zgodnie z przepisami działu III rozdział 1 i 3 u.o.o.ś. , w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. Ustawodawca w art. 48 ust. 1 u.o.o.ś. przewidział sytuację, w której organ opracowujący projekty dokumentów, między innymi Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, może po uzgodnieniu z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli - zdaniem organu sporządzającego projekt danego planu - realizacja zawartych tam postanowień nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko.
Zatem, odstąpienie od sporządzenia powyższej prognozy nie może nastąpić bez uzgodnienia z wyżej wymienionymi podmiotami.

Należy mieć na względzie, że program usuwania azbestu, jako dokument niemający charakteru aktu prawa miejscowego, nie może nakładać na właścicieli nieruchomości żadnych obowiązków, nie jest bowiem prawem powszechnie obowiązującym.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.)