Wśród proponowanych zmian znajduje się wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości – z 15 stycznia na 31 stycznia każdego roku. Ma to ułatwić podatnikom poprawne wypełnienie deklaracji, a tym samym właściwe wywiązywanie się z tego obowiązku. Będzie to miało szczególne znaczenie dla osób posiadających nieruchomości na terenie kilku gmin. Niemniej, istnieje szansa, że osoby przywykłe do składania dokumentów „na ostatnią chwilę” i tak będą czekały do ostatniego momentu ze złożeniem deklaracji.

Pewne zmiany dotyczyć będą również kwestii pracowniczych. Zmniejszeniu ulegnie częstotliwość przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji z imiennych raportów miesięcznych o zapłaconych za niego składakach do ZUS i NFZ. Z chwilą wejścia w życie zmian miałyby one być przekazywane nie co miesiąc, ale raz na rok lub na żądanie pracownika częściej. Ponadto planowane jest wydłużenie terminu na udzielanie pracownikom zaległego urlopu – z 31 marca do 31 lipca roku następnego.

Znaczenie dla samorządów miałaby również możliwość występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnej interpretacji podatkowej określonych przepisów. O potrzebie takie rozwiązania świadczy choćby niedawne zamieszanie wokół obłożenia podatkiem VAT obiadów wydawanych w szkołach.

Nowe przepisy miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2012 r. z wyjątkiem niektórych zmian wymagających dłuższego vacatio legis.

Na podstawie: www.premier.gov.pl/


Pisaliśmy o tym również:
Ustawa deregulacyjna oznacza także zmiany istotne dla gmin
Posiłki dla nauczycieli i pracowników szkół nie będą obłożone VAT
Jednoznacznie o VAT dla samorządów