Resort cyfryzacji informuje, że popularność e-usług w 2018 r. bardzo wzrosła, zwłaszcza tych powiązanych z systemem CEPiK. Dla przykładu ponad 100 milionów razy w 2018 r. Polacy sprawdzali historię pojazdu, usługę dla tych, którzy planują zakup używanego samochodu, motocyklu lub innego pojazdu zarejestrowanego w Polsce.

Resort informuje, że CEPiK po zmianach działa. W jego ramach jest e-usługa „Historia Pojazdu”, która może pomóc w ocenie stanu technicznego pojazdu oraz potwierdzeniu wiarygodności oferty sprzedawcy. Otrzymany raport można łatwo zapisać i wydrukować. Informacje o pojeździe otrzymuje się całkowicie bezpłatnie.

Z CEPiK korzystają też starostwa i stacje kontroli pojazdów (SKP). Resort podsumowuje, że w 2018 r. starostwa, korzystając z systemu, załatwiły ponad 18 milionów spraw – m.in. wydały 5 351 813 dowodów rejestracyjnych. Wydały też 5 957 926 pozwoleń czasowych.

 

Problemy były, ale już nie ma…

- Jesteśmy zadowoleni ze zmian w systemie, nie ma problemów – mówi Tadeusz Bieniek kierownik Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Starostwa Powiatowego w Opatowie.

W Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Białymstoku także dobrze działa bieżąca obsługa CEPiK 2. - Rejestracja pojazdów odbywa się szybko, sprawnie i bez kolejek. System stwarzał spore problemy w ciągu kilku pierwszych miesięcy od jego wprowadzenia, później program ten cały czas był udoskonalany i teraz problemów już nie ma – potwierdza Ewelina Buczyńska, rzecznik starostwa.

…ale czasem się zdarzają i kierowcy mają kłopoty

Kazimierz Michalski, naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Jędrzejowie powiedział nam, że funkcjonowanie CEPIK-u 2 zdecydowanie się poprawiło w porównaniu z sytuacją, kiedy został wprowadzony w życie w listopadzie 2017 r. Nie znaczy to jednak, że system nie ma mankamentów. - Ministerstwo chwali się, że można jeździć bez dowodów rejestracyjnych, ale praktycznie ludzie mają z tym problemy – mówi.

Jak wyjaśnia, zdarza się, że policja zatrzymuje kierowcę, który zgodnie z prawem nie ma przy sobie dowodu rejestracyjnego. Podczas kontroli okazuje się jednak, że w systemie CEPIK 2 nie ma aktualnego badania technicznego pojazdu, mimo iż kierowca takie badanie wykonał, a diagnosta wprowadził dane do systemu. Właściciel pojazdu posiada badania aktualne na papierze, ale nie ma ich przy sobie, a policja nie ma dostępu do badania w CEPIK 2. Wtedy policjant może zatrzymać dokumenty pojazdu. A kierowca ma kłopot, musi jechać do domu i potwierdzić, że dokumenty ma.

- To przykład że nie wszystko działa dobrze – mówi naczelnik i dodaje, że rozmawiał z innymi naczelnikami w powiatach i potwierdzają, że tak się dzieje. - Nie w każdej sytuacji brak dowodu rejestracyjnego zdaje egzamin, sugerujemy ludziom, żeby wozili dowody – podkreśla.

Honorata Sosnowska kierownik Referatu Rejestracji Pojazdów w starostwie jędrzejowskim dodaje, że jest problem z wydaniem tablic tymczasowych, kiedy właściciel wycofanego pojazdu musi wykonać badanie techniczne i potrzebuje zarejestrować pojazd czasowo, żeby dojechać na badanie techniczne. – Czasem system  nie chce zapisać operacji – mówi.

Nie ma błędu w CEPIK

Karol Manys z biura prasowego Ministerstwa Cyfryzacji stanowczo zaprzecza, jakoby istniał jakikolwiek błąd polegający na tym, że w systemie CEPIK nie ma aktualnego badania technicznego pojazdu, mimo iż kierowca takie badanie wykonał. Podaje przykład, że 13 lutego 2019 r. do godz. 13 w całej Polsce wykonano 5071 pozytywnych badań technicznych, a 162 pojazdy nie spełniały wymogów, by pozytywnie przejść takie badanie. W jednym przypadku nastąpiło przerwanie badania, np. z powodu chwilowej awarii prądu. 

 – Nie ma takiego błędu. Co najmniej od roku system działa bez zarzutu, a liczba problemów, jakie się pojawiają jest dużo niższa, niż w poprzedniej jego wersji. Właśnie dzięki temu od października zeszłego roku mogliśmy zwolnić kierowców z uciążliwego obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego pojazdu. Wszystkie dane są w systemie, operacje wykonywane są online i służby mają do nich dostęp – powiedział nam.

Jego zdaniem powodem braku informacji o badaniu technicznym w CEPIK może być jedynie niewprowadzenie danych przez diagnostę ze stacji kontroli pojazdów.

Czytaj też: 10 proc. obywateli korzysta z e-usług>>

Trzeba sygnalizować do COI

Jak podkreśla Karol Manys, urzędnicy, którzy zgłaszają ewentualne przypadki problemów, powinni je przede wszystkim sygnalizować Centralnemu Ośrodkowi Informatyki. Zaznacza też, że każdy posiadacz Profilu Zaufanego może sprawdzić dane dotyczące swojego pojazdu online w systemie, również to, czy jest tam odnotowane badanie techniczne. - Wystarczy skorzystać na portalu Obywatel.gov.pl z usługi „Mój pojazd” - przypomina.

CEPiK to system, który obejmuje centralną ewidencję kierowców (CEK) oraz centralną ewidencję pojazdów (CEP). W systemie gromadzone są m.in. dane o pojazdach i ich właścicielach oraz o kierowcach. Od 1 października 2018 r. kierowcy nie muszą już wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego. W razie konieczności, policja lub inne uprawnione do tego służby, dokonują tzw. wirtualnego zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Według informacji resortu od 1 października 2018 r. do końca grudnia 2018 r. dokonano 95 574 wirtualnych zatrzymań dowodu rejestracyjnego, zwrócono 25 873 dowody rejestracyjne.

E-usługa "Mój Pojazd" wyświetla informacje o wszystkich pojazdach. Dzięki niej można sprawdzić m.in. terminy ważności polisy OC oraz badania technicznego. Znajdziemy tam dane dotyczące m.in. rejestracji, dokumentów, oznaczeń pojazdu czy informacje o zmianie praw własności.

Zobacz też w LEX:

Usługa społeczeństwa informacyjnego w świetle RODO