Pytanie:
Wójtem gminy w wyborach przedterminowych został urzędnik urzędu gminy ze stanowiska gospodarka nieruchomościami, który na czas pełnienia funkcji wójta jest na urlopie bezpłatnym. Czy pracownika zatrudnianego z konkursu na wakatujące stanowisko po wójcie można zatrudnić na czas określony? W jakich przypadkach stanowisko urzędnicze można obsadzić na czas określony?
Odpowiedź:
Czasowo wolne stanowisko urzędnicze można obsadzić w ramach umowy na zastępstwo. Przepisy przewidują trzy sytuacje, w których pracownika samorządowego można zatrudnić na czas określony.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Pracownicy samorządowi
Najczęściej czytane w temacie:
- Na jakich zasadach pracownik samorządowy nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej po 1 stycznia 2026 r.?
- Czy dodatek specjalny przyznany jednorazowo należy uwzględniać przy ustalaniu wysokości nagrody jubileuszowej?
- Na jakich zasadach pracownik samorządowy nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej po 1 stycznia 2026 r.?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- Na jakich zasadach pracownik samorządowy nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej po 1 stycznia 2026 r.?
- Czy dodatek specjalny przyznany jednorazowo należy uwzględniać przy ustalaniu wysokości nagrody jubileuszowej?
- Na jakich zasadach pracownik samorządowy nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej po 1 stycznia 2026 r.?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Uzasadnienie:
W pierwszym rzędzie należy zaznaczyć, że co do zasady na stanowisku gospodarki nieruchomościami nie powstał wakat, ponieważ osoba pełniąca obecnie funkcję wójta przebywa na urlopie bezpłatnym. W konsekwencji, czasowo nieobsadzone stanowisko nie jest wolnym stanowiskiem urzędniczym w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.o.p.s. Stosownie zatem do art. 12 ust. 2 u.o.p.s., nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego. Artykuł 16 ust. 1 u.o.p.s. stanowi bowiem, że jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności. Należy przy tym pamiętać, że zastępca musi spełniać wymagania niezbędne do wykonywania pracy na powierzonym mu stanowisku, które określa art. 6 u.o.p.s. i rozporządzenie Rady Ministrów z 18.03.2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U z 2014 r. poz. 1786). W związku z tym, pracownika o którym mowa w pytaniu należy zatrudnić w ramach umowy na zastępstwo. W umowie należy określić czas jej trwania. Może to być data zakończenia urlopu bezpłatnego przez zastępowanego pracownika (obecnie wójta) lub wskazanie, że umowę zawiera się na czas urlopu bezpłatnego Jana Kowalskiego. Co istotne, z chwilą jego powrotu umowa z zastępcą rozwiązuje się z mocy prawa.
Co się zaś tyczy innych, dozwolonych przepisami przypadków zatrudniania pracowników samorządowych na czas określony, jak wynika z art. 17 u.o.p.s., doradców i asystentów zatrudnia się na czas pełnienia funkcji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka. Czas pełnienia tej funkcji warunkuje zatem długość trwania umowy z doradcą lub asystentem.
Kolejną możliwość zatrudnienia w ramach umowy terminowej reguluje art. 16 ust. 2 u.o.p.s., który stanowi, że w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym na kierowniczym stanowisku urzędniczym, w jednostkach samorządu terytorialnego, umowę o pracę zawiera się na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy.
|
Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami |









