„Infrastruktura kolejowa w województwie lubelskim jest bardzo zapóźniona. Nakłady na tę infrastrukturę muszą być bardzo duże i one są bardzo duże. Są realizowane duże inwestycje, w dobrym tempie, a kolejne są planowane” – powiedział Czarnek w czwartek podczas briefingu prasowego na dworcu kolejowym w Lublinie.

Czarnek przedstawił dziennikarzom powołanego tego dnia swojego pełnomocnika do spraw rozwoju infrastruktury kolejowej, Tomasza Gontarza. Pochodzący z Lublina Gontarz jest pracownikiem Ministerstwa Infrastruktury, doradcą wiceministra Andrzeja Bittela. Funkcję pełnomocnika wojewody lubelskiego będzie pełnił społecznie.

Gontarz poinformował, że z Krajowego Programu Kolejowego - który przewiduje wydanie około 67 mld zł na modernizacje linii kolejowych do 2023 r. - blisko 5 mld zł zostanie zainwestowanych w linie kolejowe na Lubelszczyźnie. „Większość z tych środków została już uruchomiona” – powiedział Gontarz.

Wskazał na rozpoczętą w ubiegłym roku modernizację linii E-20, od Siedlec do Terespola, stanowiącej część Jedwabnego Szlaku prowadzącego do Chin. W wyniku tej modernizacji poprawi się przepustowość linii i bezpieczeństwo. Pociągi osobowe będą po niej jeździć z prędkością do 160 km/h, zaś towarowe - do 120 km/h.

Także w ubiegłym roku rozpoczęła się elektryfikacja linii nr 68 z Lublina do Stalowej Woli. Dzięki niej czas podróży pomiędzy tymi miastami skróci się o kwadrans, poprawi się bezpieczeństwo, trasa będzie mniej szkodliwa dla środowiska.

W październiku ubiegłego roku oddana do użytku została łącznica w Rejowcu. Służy ona głównie pociągom towarowym na trasie z Lublina do Zamościa, pozwala ominąć im stację w Rejowcu.

Trwa najważniejsze inwestycja kolejowa w regionie, modernizacja linii nr 7 z Lublina do Warszawy, jedna z największych w Krajowym Programie Kolejowym. Jej wartość wynosi 3,5 mld zł. Po jej zakończeniu – co planowane jest na 2022 r. - czas podróży koleją między Lublinem a Warszawą skróci się do 1,5 godziny. Przed rozpoczęciem modernizacji podróż zajmowała 2 godziny i 15 minut.

Za kilka tygodni ogłoszony ma być przetarg na projekt i wykonanie modernizacji linii nr 30 na odcinku Parczew – Lubartów – zapowiedział Gontarz.

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych zmodernizowanych ma być 10 dworców kolejowych w Lubelskiem, m.in. w Lublinie, Dęblinie, Świdniku, Kraśniku i Nałęczowie.

Dworzec Główny w Lublinie ma być przebudowany, zwiększona ma być na nim powierzchnia handlowa, będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpoczną się prace i jakie będą szczegółowe rozwiązania, bo projekt jeszcze nie jest gotowy – powiedział Gontarz.

Gontarz zadeklarował gotowość współpracy z samorządem Lublina, który planuje wybudowanie dworca metropolitalnego dla autobusów i busów obok dworca PKP. Oba dworce mają być połączone tunelem. (PAP)