Wyniki badania, zaprezentowane w czwartek w stołecznym ratuszu, posłużą do stworzenia komputerowego modelu ruchu, który będzie narzędziem w procesie planowania i rozwoju organizacji ruchu w Warszawie.

Najczęściej podczas podróży mieszkańcy korzystają z komunikacji zbiorowej – wykonywanych jest w ten sposób 56,9 proc. wyjazdów na dobę. Na drugim miejscu są podróże samochodami osobowymi – 38,6 proc., a następnie ruch rowerowy – 3,8 proc. To zestawienie nie uwzględnia podróży pieszych, jeśli wziąć je pod uwagę, to podróże komunikacją miejską to niecałe 47 proc.; samochodami - prawie 32 proc., piesze - prawie 18 proc., a rowerem nieco ponad 3 proc.

Dla porównania w 2005 r., kiedy odbyło się poprzednie badanie ruchu, nie uwzględniając podróży pieszych, wyjazdy komunikacją zbiorową stanowiły 60,5 proc., samochodami - 38 proc. i rowerami - 1,5 proc.

Jednak jak podkreślił wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz w ostatnich latach w Warszawie prawie dwukrotnie zwiększyła się liczba samochodów w mieście. Obecnie nasycenie aut to ponad 600 pojazdów na 1000 mieszkańców, w 2005 r. było to ponad 300 aut na 1000 mieszkańców. Wiceprezydent dodał, że w latach 1993-2005 wzrost ruchu samochodowego był na poziomie 7,5 proc., a w latach 2005-2015 ten wzrost jest był poziomie ok. 0,5 proc.

"Wyhamowana została tendencja wzrostowa dla udziału ruchu samochodowego, to jest 15-krotny spadek dynamiki wzrostu ruchu samochodowego. Mimo tego, że ludzie mają po dwa samochody w domu, częściej korzystają z innych form transportu, a nie transportu indywidualnego" - powiedział Wojciechowicz.

Obecnie średnio jedna podróż zajmuje mieszkańcowi Warszawy 31 minut, najdłużej trwa ta odbywana komunikacją miejską - 41 min., samochodem - 32 min., a na rowerze (przemieszczaniu się w konkretnym celu, nie rekreacyjnie) – 26 min., podróże piesze trwają ok. 14 min. Najdłużej jedzie się z pracy do domu - 42 minut i z domu do pracy - 38 minut.

Najwięcej podróży, blisko 60 proc., odbywa się w całości w lewobrzeżnej części miasta. Podróże na drugą stronę Wisły (w obu kierunkach) to 23 proc., tylko 17 proc. to podróże mieszkańców prawej strony miasta, nie przekraczających rzeki.

W ciągu 16 godzin dnia (w godz. 6-22) granice Warszawy przekracza ponad 1,3 mln aut – ok. 690 tys. wjeżdża do miasta, wyjeżdża ok. 633 tys. pojazdów. Do Śródmieścia oraz centralnych części Pragi, Woli i Ochoty wjeżdża ponad 526 tys. pojazdów, a w tej grupie ponad połowa to lekkie samochody ciężarowe zaopatrujące m.in. sklepy i restauracje. Wisłę przejeżdża ponad 482 tys. pojazdów dziennie – ok. 241 tys. do centrum i ok. 241 tys. z centrum.

Każdego dnia mieszkańcy stolicy wykonują 3 mln 350 tys. podróży, co oznacza, że każdy z nich odbywa ich średnio dwie na dobę. Najbardziej mobilną grupą są osoby pracujące, osoba zatrudniona podróżuje średnio 2,24 razy każdego dnia, a cała ta grupa odbywa codziennie 2 mln 116 tys. podróży. Na drugim miejscu są studenci - średnio 2,14 podróży na dzień i prawie 192 tys. podróży całej grupy. Na trzecim miejscu znajdują się uczniowie - dla których te wartości wynoszą odpowiednio 2,02 i prawie 310 tys. podróży.

Na kolejnym miejscu są emeryci i renciści, przedstawiciel tej grupy społecznej wykonuje dziennie średnio 1,47 podróży, chociaż ta grupa pod względem ogółu odbywanych wyjazdów zajmuje drugie miejsce - ponad 609 tys.

Najczęściej mieszkańcy podróżują z domu do pracy - 23 proc. i z pracy do domu - 21 proc. (ta liczba jest niższa niż wyjazdów, ponieważ nie wszyscy pracujący od razu po pracy wracają bezpośrednio do domu, tylko udają się np. na spotkanie czy zakupy). Podróże z domu do szkoły to 5,7 proc., a z powrotem - 5,4 proc. Wyjazdy z domu w inne miejsca to ponad 16 proc.

Mieszkańcy najczęściej w ciągu dnia podróżują w szczycie porannym, między godz. 7 i 8 rano - 14 proc. ogółu podróży oraz w szczycie popołudniowym między godz. 16 i 17 - ponad 11 proc. wyjazdów.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 ruszyło 8 kwietnia a zakończyło się 27 czerwca. Przez ten czas zebrane zostały informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków a także dane o ruchu pojazdów (z uwzględnieniem podziału na rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy). Ankieterzy przepytali 17 tys. osób.

Na podstawie wyników badań, z wykorzystaniem danych z innych badań (m.in. o podróżach mieszkańców województwa oraz ruchu na pozawarszawskich odcinkach dróg krajowych i wojewódzkich) zbudowany zostanie tzw. komputerowy model ruchu dla obszaru całej aglomeracji warszawskiej. Po raz pierwszy przygotowany będzie także model ruchu rowerowego. Model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r. - zapowiada stołeczny ratusz.

Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wykonuje wybrane w przetargu konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy PBS, w skład którego wchodzą ponadto Politechniki Warszawska i Krakowska. Za WBR 2015 miasto zapłaci 1 806 870 zł. (PAP)