Czy Gmina może nie aktalizować Programu Ochrony Śrdowiska na kolejne 4 lata? Stanowisko Gminy jest takie, iż ze względu na to, że nie zaszły żadne zmiany w ciągu ostatnich 4 lat nie zamierza się aktualizować programu ochrony środowiska na kolejne 4 lata.

Do Zarządu Powiatu wpłynął jedynie wniosek z prośbą o zaopiniowanie projektu aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami. Czy w tej sytuacji Zarząd Powiatu może zaopiniować tylko projekt aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami?

Odpowiedź

Zarząd Powiatu może zaopiniować tylko projekt aktualizacji Planu Gospodarki Odpadami.

Plan gospodarki odpadami jest odrębnym dokumentem, który może stanowić część Programu ochrony środowiska ale może być również dokumentem niezależnym od Programu. Oba dokumenty uchwalane są w oparciu o różne podstawy prawne: w odniesieniu do Programu - Działu III Polityka ekologiczna oraz programy ochrony środowiska ustawy - Prawo ochrony środowiska , w odniesieniu do programu gospodarki odpadami - art. 14 i art. 15 ustawy o odpadach .

Jeśli chodzi o proces uchwalania programu ochrony środowiska, to podlega on procedurze stanowienia aktów prawa miejscowego określonej przepisami ustawy o samorządzie gminnym . Zgodnie bowiem z art. 84 ust. 1 Prawa ochrony środowiska programy ochrony środowiska tworzone są w drodze aktu prawa miejscowego. Z art. 41 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że organ odpowiedzialny za uchwalenie niektórych przepisów prawa miejscowego przesyła je do wiadomości m.in. staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.

Natomiast plan gospodarki odpadami nie ma charakteru aktu prawa miejscowego.

Aktualizacje gminnych programów ochrony środowiska sporządza organ wykonawczy gminy (wójt). Opiniuje je starosta.

Może tak się zdarzyć, że uchwałą rada gminy ustali, że w związku z tym, iż w ciągu ostatnich czterech lat na jej terenie nie zaszły żadne zmiany (chociaż to mało prawdopodobne z uwagi na stale zmieniające się prawo, możliwość ustanowienia lub likwidacji pomników przyrody, zmieniającą się powierzchnię lasów albo powierzchni przeznaczonej do zalesień, wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolnej, itp.) i odstąpi od opracowania aktualizacji programu. Za niewywiązanie się z nałożonego obowiązku przepisy nie przewidują żadnej sankcji. Jeśli gmina przekaże do zaopiniowania projekt aktualizacji PGO, to nie ma przeszkód, aby został on zaopiniowany.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2009 r. Nr 151, poz. 150 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.)
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)