Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Mieszkanka gminy złożyła w urzędzie wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, w związku z upływem jego terminu ważności. We wniosku wskazała jednak inny adres zameldowania niż to wynikało z dotychczasowego dowodu osobistego.


Burmistrz odmówił wnioskodawczyni wydania dowodu osobistego z adresem, o który wnioskowała.


WSA zgodził się z takim stanowiskiem. Sąd podkreślił, iż w postępowaniu o wydanie dowodu osobistego organ jest związany dokonanym wcześniej zameldowaniem. Bez jego wzruszenia zameldowanie to nie może być skutecznie kwestionowane i podważane.
 

WSA podkreślił, iż wpis w dowodzie osobistym nie ma waloru decyzji administracyjnej, potwierdza jedynie dopełnienie obowiązku meldunkowego. Wpis taki ma charakter wtórny i rejestracyjny, co oznacza, iż przy wymianie dowodu na nowy powinien być zgodny z dokumentami, rejestrami, ewidencjami gromadzącymi dane osoby, występującej o wydanie dokumentu.


Zatem zdaniem WSA bez skutecznego wzruszenia dotychczasowego zameldowania wnioskodawczyni - nie można w postępowaniu o wydanie dowodu osobistego stwierdzić innego jej miejsca zameldowania niż to, które zostało dotychczas zarejestrowane.


Skoro mieszkanka uznała, że dane te nie są spójne ze stanem faktycznym powinna ona doprowadzić do wszczęcia procedury, która spowoduje zmianę danych jej miejsca zameldowania – podkreślił sąd.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

 

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 18 marca 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 1095/13, nieprawomocny