- Prawa pasażerów są chronione przez prawo w UE. Linie lotnicze muszą zaoferować pasażerom wybór pomiędzy zwrotem środków za bilet lub zmianą trasy. W związku z tym, że w bieżących okolicznościach wyjście drugie nie zawsze jest możliwe, pasażerowie muszą otrzymać zwrot środków - powiedział na konferencji prasowej w Brukseli rzecznik KE Stefan de Keersmaecker.

Stanowisko takie zostało zaprezentowane w związku z przedłużającymi się ograniczeniami w poruszaniu się i zamykaniu lotnisk coraz więcej podróżnych dostaje informacje od swoich przewoźników, że do planowanego lotu nie dojdzie. KE zwraca uwagę, że linie lotnicze, które są  jedną z pierwszych ofiar kryzysu, mogą liczyć na pomoc publiczną od rządów, ale nie na zniesienie zasad dotyczących praw pasażerów.
- Komisja Europejska monitoruje i będzie monitorować rozwój sytuacji i wszystkie środki podejmowane na poziomie krajowym. Oczywiście mamy do czynienia z bezprecedensowymi trudnościami, przed którymi stoją linie lotnicze, potrzebujące płynności - przyznał rzecznik.

Stefan de Keersmaecker zaznaczył linie lotnicze mają możliwość zaoferowania klientom voucherów na swoje bilety do wykorzystania w przyszłości zamiast zwrotu pieniędzy. - Na takie rozwiązanie, które może być bardziej atrakcyjne pod względem finansowym, muszą się jednak zgodzić pasażerowie - podkreślił.