Organ nadzoru budowlanego nałożył na inwestora obowiązek wykonania określonych robót budowlanych na działce. Chodziło o następujące czynności:
- likwidację ściany ganku budynku mieszkalnego, od strony działki,
- skrócenie okapu dachu ganku budynku mieszkalnego od strony działki wystającego poza obrys ściany ganku,
- zlikwidowanie otworu o wymiarach 1,0 x 1,0 m w ścianie ganku budynku mieszkalnego od strony działki wypełnionego dotychczas luksferami przez wypełnienie płytą o grubości łącznej 16 cm o wytrzymałości ogniowej El 120,
- rozebranie zadaszenia ganku wraz ze słupem żelbetowym stanowiącego przedłużenie pokrycia dachu ganku budynku mieszkalnego.
Decyzja nie zmieni się
Sąd I instancji stwierdził, że brak jest podstaw do podważenia legalności zaskarżonej decyzji. Odniósł się do art. 170 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepis ten pozwala na nałożeniu obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem oraz na określenie terminu ich wykonania. Następnie kolejną decyzją organ nadzoru budowlanego stwierdził wykonanie nałożonego obowiązku. Decyzja stwierdzająca wykonanie obowiązku była przedmiotem odwołania skarżących, a następnie skargi do WSA w Rzeszowie, która została oddalona wyrokiem z 4 października 2022 r. Następnie NSA oddalił skargę kasacyjną skarżących od wyroku WSA.
Opóźnienie a nakaz rozbiórki
Zasadniczy problem prawny w tej sprawie dotyczył ustalenia, czy wykonanie robót po terminie określonym przez organ na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego stoi na przeszkodzie wydaniu decyzji stwierdzającej wykonanie robót budowlanych , a w konsekwencji, czy to uchybienie terminu może prowadzić do nakazu rozbiórki.
NSA orzekł, że termin z art. 51 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego ma charakter procesowy i jego upływ nie skutkuje wygaśnięciem określonych uprawnień. Jeżeli adresat decyzji wykonał nałożony na niego obowiązek po upływie tego terminu, ale przed wydaniem przez organ decyzji z art. 51 ust. 3 Prawa budowlanego, to samo niedochowanie terminu procesowego tej ustawy nie może być samoistną podstawą do wydania decyzji nakazującej rozbiórkę obiektu lub jego części. NSA podkreślił, że organ nadzoru budowlanego powinien tak określić termin wykonania robót, żeby było możliwe wykonanie nałożonego obowiązku.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 czerwca 2025 r., sygn. akt II OSK 270/23
Zobacz też procedurę w LEX: Postępowanie naprawcze prowadzone na skutek wymierzenia kary i odmowy udzielenia pozwolenia na użytkowanie obiektu >
Cena promocyjna: 172.2 zł
Cena regularna: 246 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 172.2 zł
Cena promocyjna: 172.2 zł
|Cena regularna: 246 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 172.2 zł




