W przyjętym niemal jednogłośnie stanowisku (688 głosów za, 6 przeciw i 1 głos wstrzymujący się) PE wzywa Komisję i państwa członkowskie do zintensyfikowania działań mających na celu zapewnienie zgodności wszystkich zabawek wprowadzanych na rynek UE z TSD, niezależnie od miejsca ich produkcji.

ROZPORZĄDZENIE z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek >

Jednolite standardy w całej UE

- Zabawki wprowadzane na rynek UE muszą być zgodne ze szczegółowymi przepisami UE dotyczącymi substancji chemicznych. Komisja powinna zagwarantować, że substancje zaburzające gospodarkę hormonalną będą zakazane w zabawkach, gdy tylko zostaną zidentyfikowane. Ponadto Komisja musi zdecydować, czy należy znieść obecne rozróżnienie między zabawkami przeznaczonymi dla dzieci poniżej 36 miesięcy a tymi przeznaczonymi dla dzieci starszych - czytamy w dokumencie. Jego autorzy uważają też, że należy również umożliwić szybkie dostosowanie, jeśli będzie to konieczne, wartości dopuszczalnych dla niebezpiecznych substancji chemicznych, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której na szczeblu krajowym ustalane są różne wartości.

Czytaj: NIK: Laboratoria UOKiK wykonują za mało badań zabawek z tworzyw sztucznych>>

Parlament Europejski wzywa państwa członkowskie UE do koordynacji działań w zakresie nadzoru rynkowego oraz do poprawy kontroli w celu skuteczniejszego wykrywania niebezpiecznych zabawek. - W tym celu Komisja powinna również zbadać możliwość wykorzystania nowych technologii, takich jak oznakowanie elektroniczne i sztuczna inteligencja.

Sprawdź: Czy zabawka, której podstawowa funkcja jest uzależniona od dopływu prądu, powinna być traktowana jako sprzęt elektryczny i elektroniczny? >

Większa odpowiedzialność internetowych sprzedawców

Stanowisko Parlamentu Europejskiego wskazuje również, że internetowe platformy handlowe „powinny być zobowiązane do przyjęcia większej odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa i zgodności zabawek sprzedawanych na platformach”, na przykład, usuwając niebezpieczne zabawki i zapobiegając ponownemu pojawieniu się ich w sprzedaży.

(ks/pap)