W trakcie pandemii - z uwagi na chęć ograniczenia kontaktów społecznych - ważność profili zaufanych była przedłużana automatycznie. Ze względu na potrzebę przedłużenia ważności ponad 5,5 mln profili zaufanych do użytkowników rozsyłane były SMS-y informacyjne.

- Przedłużenie ważności profilu zaufanego jest bardzo proste. Wystarczy zalogować się na stronie pz.gov.pl, w zakładce +profil zaufany+ wybrać +szczegóły konta+, następnie podać kod, który przyjdzie na adres e-mail podany przez użytkownika, następnie kod z narzędzia autoryzacyjnego, np z SMS-a i to wszystko. Całość zajmuje nie dłużej niż dwie minuty - powiedział Maciej Górski.

Dodał, że jeśli ktoś nie przedłuży ważności swojego profilu zaufanego, profil stanie się nieaktywny i nie będzie go można wykorzystać w usługach e-administracji. - W takim przypadku będziemy musieli ponownie założyć profil zaufany korzystając z jednej z czterech metod: bankowości elektronicznej, wideo weryfikacji, wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub potwierdzenia tożsamości w jednej z placówek - zaznaczył.

Są to m.in. oddziały ZUS, urzędy gmin i urzędy skarbowe.

Sprawdź w LEX: Czy możliwe jest potwierdzenie profilu zaufanego poza siedzibą punktu potwierdzającego, przez pracowników tego punktu, z uwagi na brak możliwości przemieszczania się osoby chcącej potwierdzić profil zaufany? >

 

Jak przedłużyć ważność profilu zaufanego?

Aby przedłużyć ważność profilu online należy zalogować się na stronie pz.gov.pl. W prawym górnym rozwinąć menu i wybrać zakładkę "profil zaufany". Następnie w Szczegółach profilu wybrać "przedłuż ważność" lub "zmień dane", a następnie kliknąć przycisk "dalej". Pojawi się okno z danymi kontaktowymi. Należy je potwierdzić lub edytować, jeśli się zmieniły.

Zobacz również: Jak założyć profil zaufany ePUAP?

Użytkownik następnie otrzyma SMS i e-mail z kodami autoryzacyjnymi. Trzeba je wpisać w odpowiednie pola i wybrać przycisk "dalej". Jeśli kody są prawidłowe pojawi się potwierdzenie przedłużenia ważności profilu zaufanego o 3 lata. Potwierdzenie przyjdzie także w wiadomości e-mail.

Ministerstwo Cyfryzacji informowało, że po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. - Do profilu zaufanego zalogujesz się tylko nazwą użytkownika lub adresem e-mail, a metoda autoryzacji logowania do profilu zmieni się na SMS z kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana - czytamy.

Aby ponownie logować się do profilu zaufanego danymi konta bankowego, należy zalogować się do swojego profilu zaufanego za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail oraz hasła, a następnie zmienić dostawcę tożsamości na bank.

Profil zaufany to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. (kk/PAP)

Czytaj w LEX: W stronę elektronicznej administracji w gminach >