Przewoźnik lotniczy oferujący loty czarterowe zawarł umowę z organizatorem wycieczek. Zgodnie z tą umową przewoźnik obsługiwał w określonych terminach loty, na które ów organizator wycieczek, po zapłaceniu za loty, sprzedawał bilety pasażerom lotniczym.
Bilet kupiony przez inną osobę niż pasażer a prawo do odszkodowania
Dwóch pasażerów lotniczych wzięło udział w imprezie turystycznej obejmującej lot z Teneryfy do Warszawy, który został wykonany z ponad 22-godzinnym opóźnieniem w przylocie. Umowa o udział w imprezie turystycznej została zawarta między spółką będącą osobą trzecią w imieniu tych pasażerów a wskazanym organizatorem wycieczek. Pasażerowie zażądali od przewoźnika lotniczego odszkodowania na podstawie prawa Unii. Przewoźnik odmówił jednak jego wypłaty. Jego zdaniem wskazani pasażerowie nie posiadali potwierdzonej rezerwacji na lot, a kopie kart pokładowych nie są w tym względzie wystarczające. Zdaniem tego przewoźnika impreza turystyczna tych pasażerów została zapłacona przez spółkę będącą osobą trzecią na preferencyjnych
warunkach. W konsekwencji podróżowali oni bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, co wykluczało ich prawo do odszkodowania. Sąd polski, do którego pasażerowie ci wnieśli pozew, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości. Chce on ustalić, czy wbrew stanowisku przewoźnika lotniczego powinni oni otrzymać odszkodowanie na podstawie prawa Unii.
Zobacz również: Polska chce zmienić unijne przepisy o prawach pasażerów lotniczych
TSUE: Odszkodowanie się należy
Trybunał udzielił odpowiedzi twierdzącej. Uznał, że karta pokładowa może stanowić inny dowód wskazujący, że rezerwacja została przyjęta i zarejestrowana przez przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek dla danego lotu. I tak, poza sytuacjami nadzwyczajnymi, należy uznać, że pasażerowie, którzy stawili się na odprawę i odbyli dany lot, posiadając na niego kartę pokładową, mieli potwierdzoną rezerwację na ten lot.
Ponadto Trybunał nie uznał, by pasażerowie, o których mowa, podróżowali bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest bezpośrednio lub pośrednio dostępna powszechnie. Taka sytuacja miałaby miejsce tylko wtedy, gdyby to sam przewoźnik lotniczy zezwolił im na taką możliwość. W związku z tym okoliczność, że osoba trzecia zapłaciła organizatorowi wycieczek cenę za imprezę turystyczną i że ów organizator zapłacił przewoźnikowi lotniczemu cenę za lot zgodnie z warunkami rynkowymi, nie uniemożliwia pasażerom skorzystania z prawa do odszkodowania.
Trybunał wskazał również, że do przewoźnika lotniczego należy wykazanie, zgodnie z zasadami przewidzianymi w prawie krajowym, że pasażer podróżował bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej.
Wyrok Trybunału w sprawie C-20/24 | [Cymdek]