Komisja zajmuje się projektem ustawy, który reguluje zasady składania i rozpatrywania petycji, sposoby postępowania oraz określenia właściwości organów w sprawach dotyczących petycji, określa też formę, w jakiej może być złożona petycja oraz elementy, jakie powinna zawierać.

W czwartek na posiedzeniu komisji senatorowie odnieśli się do uwag zgłoszonych przez przedstawicieli samorządów i organizacji społecznych podczas październikowego wysłuchania publicznego w sprawie tego projektu. Uwzględnili postulat, by wprowadzić przy informowaniu o treści petycji w internecie możliwość utajnienia danych osobowych zgłaszających petycję.

Doprecyzowano także definicję petycji, tak by - nie zawężając zakresu spraw, których mogą dotyczyć petycje - rozróżnić ją od wniosku.

Ponadto senatorowie opowiedzieli się za wprowadzeniem - równolegle do składania petycji wielokrotnych - możliwości składania petycji przez grupę osób. Wątpliwości niektórych członków komisji budziła możliwość dołączenia do takiej grupy lobbystów. Wskazywano, że w takiej sytuacji ustawa o petycjach mogłaby być traktowana jako alternatywa wobec ustawy o lobbingu.

Celem projektu ustawy o petycjach jest dostosowanie prawodawstwa do konstytucji, która stanowi, że "każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej".

Przedmiotem petycji mogą być - zgodnie z projektem - sprawy dotyczące życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organu władzy publicznej będącego jej adresatem albo w zakresie wykonywanych przez organizację lub instytucję społeczną zadań zleconych z zakresu administracji publicznej.

Pierwsze w historii wysłuchanie publiczne w Senacie zostało zorganizowane przez komisje: ustawodawczą oraz praw człowieka, praworządności i petycji. W przeszłości wysłuchanie publiczne mogło być przeprowadzane tylko w Sejmie, jednak dzięki przeprowadzonej w czerwcu zmianie w Regulaminie Senatu, prawo organizowania wysłuchań mają teraz również komisje senackie.