Senacki projekt zmian w ustawie o licencji syndyka przewiduje zniesienie części ustnej egzaminu, jak również zniesienie punktacji ujemnej za udzielenie nieprawidłowych odpowiedzi. Projektodawcy – senatorowie podkreślają, że punktów ujemnych nie ma na innych egzaminach, np. na aplikację adwokacką, czy radcowską. Ponadto wyniki przeprowadzonych dotychczas egzaminów na licencję syndyka pokazują, że na łączną liczbę 456 osób, które przystąpiły do egzaminu część pisemną zdały 234 osoby, spośród których tylko 5 osób nie zdało części ustnej. Oznacza to, że przy egzaminach na syndyka wystarczająca jest część pisemna egzaminu. Z danych Ministerstwa Sprawiedliwości, zgromadzonych na podstawie egzaminów na licencję syndyka przeprowadzonych w 2009 r. i 2010 r. wynika, że wydatki poniesione na część ustną egzaminu są ponad dwukrotnie wyższe od wydatków poniesionych na część pisemną egzaminu.

Podobnie jak ma to miejsce przy innych pisemnych egzaminach zawodowych, projekt przewiduje obowiązek podawania do publicznej wiadomości wykazu tytułów aktów prawnych oraz zalecanej literatury, z których wybrane mają stanowić podstawę opracowania pytań testowych na egzamin na licencję syndyka. Wykaz będzie ustalany przez ministra sprawiedliwości po zasięgnięciu przez niego opinii Komisji przeprowadzającej egzamin. Z racji tego, że egzamin na licencję syndyka odbywa się kilka razy do roku, możliwe będzie dokonywanie zmian we wspomnianym wyżej wykazie.

W projekcie ustawy obniżono próg zdawalności testu. Obecnie do uzyskania pozytywnego wyniku tej części egzaminu niezbędne jest otrzymanie 160 punktów, czyli wskazanie 80% prawidłowych odpowiedzi. W projekcie obniża się ten limit do 75 punktów, czyli w myśl nowych zasad punktowania 75% prawidłowych odpowiedzi.

Projekt przewiduje, że do wniosku o wydanie licencji syndyka będzie trzeba dołączyć zaświadczenie lekarza i uprawnionego psychologa potwierdzające zdolność kandydata, ze względu na stan zdrowia, do wykonywania czynności syndyka. Chodzi o spełnienie obecnie obowiązujących wymogów stanowiących, że licencję syndyka może uzyskać osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz jest zdolna, ze względu na stan zdrowia do wykonywania czynności syndyka.

Jak wynika z danych Ministerstwa Sprawiedliwości, do chwili obecnej, po przeprowadzeniu w 2008 r. dwóch egzaminów dla osób ubiegających się o licencje syndyka, zaś w 2009 r. – trzech egzaminów, przystąpiło do nich jedynie 336 osób. Spośród nich tylko 148 osób uzyskało wynik pozytywny, zaś licencję syndyka przyznano 125 osobom. W praktyce oznacza to, że fakt, że pozytywny wynik na egzaminie uzyskuje niewielka liczba osób może oznaczać, że po upływie obecnego okresu przejściowego, liczba osób uprawnionych do sprawowania funkcji w postępowaniach upadłościowych i naprawczych nie będzie wystarczająca, aby zagwarantować sprawne prowadzenie tych postępowań.

Aby zabezpieczyć się przed tą sytuacją projekt przewiduje przedłużenie o 18 miesięcy okresu przejściowego, w którym osoby pełniące funkcję syndyka na podstawie przepisów dotychczasowych posiadają uprawnienie do dalszego sprawowania funkcji w postępowaniu upadłościowym i naprawczym, bez konieczności uzyskania licencji syndyka. Dodatkowe 18 miesięcy pozwoli na przeprowadzenie dodatkowych egzaminów, a tym samym ograniczy ryzyko wystąpienia zagrożeń dla prawidłowości postępowań upadłościowych i naprawczych.

Jeśli zmienione przepisy weszłyby w życie, spowodowałoby to zmniejszenie obecnych kosztów przeprowadzania egzaminu na licencję syndyka.

Omawiany projekt został poddany konsultacjom społecznym, m.in. Krajowej Izby Syndyków,  Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Izby Radców Prawnych, Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Syndyków i Likwidatorów, Stowarzyszenia Syndyków, Rzeczoznawców i Doradców Gospodarczych Polska – Europa oraz Stowarzyszenia Syndyków, Likwidatorów i Sanatorów w Warszawie. Środowisko syndyków generalnie pozytywnie odniosło się do projektowanych zmian, wątpliwości dotyczyły m.in.  obniżenia progu punktowego w części testowej egzaminu (pierwotnie projekt przewidywał, że będzie to 66 punktów, na zasadzie konsensusu przyjęto 75 punktów) oraz wydłużenia aż o 18 miesięcy okresu przejściowego, w którym osoby pełniące funkcje syndyka na podstawie przepisów dotychczasowych posiadają uprawnienie do dalszego sprawowania funkcji w postępowaniu upadłościowym i naprawczym, bez konieczności uzyskania licencji syndyka.

Proponuje się, aby projekt wszedł w życie w większości po upływie 14 dni od ogłoszenia zmian w Dzienniku Ustaw.