Przedsiębiorca musi zwrócić konsumentowi również koszty wysyłki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał księgarnie Matras za odmawianie konsumentom zwrotu kosztów wysyłki w sytuacji, gdy rezygnują oni z towaru kupionego w sklepie internetowym. UOKiK uznał taką praktykę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Postępowanie wszczęto w lipcu zeszłego roku. Urząd zakwestionował zapisy regulaminów sprzedaży dotyczące zwrotu towaru w przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy. Według UOKiK przedsiębiorca nie mógł wymagać, by konsument rezygnujący z towaru poniósł koszty jego wysyłki. Ponieść powinien jedynie koszt odesłania towaru do księgarni.

Druga z zakwestionowanych również dotyczyła zwrotu towaru w przypadku odstąpienia. Przedsiębiorca zastrzegał w regulaminach, że konsument, który odbierze towar osobiście, może go zwrócić tylko na miejscu. Tymczasem - jak uznał UOKiK - prawo nie pozwala na taki sposób różnicowania sytuacji konsumentów odstępujących od umowy.

Opracowanie: Monika Sewastianowicz

Źródło: www.uokik.gov.pl, stan z dnia 22 stycznia 2013 r.

Data publikacji: 22 stycznia 2013 r.