W rezultacie sprawy gospodarcze poddane zostają tym samym regułom procesowym, które obowiązują w „zwykłych” sprawach cywilnych. Zdaniem autorów nowelizacji (Dz. U. Nr 233, poz. 1381),, rozwiązanie to nie tylko uwzględnia okoliczność, że nie ma uzasadnionych podstaw dla utrzymywania odrębności procesowych przy załatwianiu spraw gospodarczych, lecz przyczynia się również do uproszczenia struktury procesu jako trybu postępowania rozpoznawczego.
Jako główny powód zmian wskazuje się na to, że to postępowanie w sprawach gospodarczych jest tym postępowaniem odrębnym, którego istnienie w największym stopniu przyczyniało się do występowania zjawiska określanego jako „krzyżowanie się” zakresów postępowań odrębnych, powodując konieczność kumulatywnego stosowania w jednej sprawie przepisów regulujących te postępowania i konieczność rozstrzygania, także w płaszczyźnie normatywnej, występujących w związku z tym kolizji.
Zgodnie z przepisem przejściowym nowelizacji, nowy stan prawny stosuje się dopiero do postępowań wszczętych po dniu 3 maja 2012 r., czyli postępowania wszczęte do tego dnia toczyć się będą na dotychczasowych zasadach (zob. art. 9 ust. 1 nowelizacji).
Z kolei w sprawach z zakresu ochrony konkurencji, regulacji energetyki, regulacji telekomunikacji i poczty oraz regulacji transportu kolejowego przepisy art. 4791-4792, art. 4794, art. 4796 i art. 4796a, art. 4798, art. 4799-47914b, art. 47916-47919a oraz art. 47922 k.p.c., stosuje się nadal, jeżeli decyzja prezesa właściwego urzędu wydana została przed dniem wejścia w życie przedmiotowej nowelizacji (zob. art. 9 ust. 7 nowelizacji).

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line