W środę posłowie z zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego spotkali się z ekspertami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa drogowego i z policjantami.
"Będzie wprowadzonych wiele rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Odblaski są jednym z rozwiązań problemu polegającego na tym, że piesi - szczególnie po zmierzchu - są mało widoczni na polskich drogach" - mówiła dziennikarzom po spotkaniu przewodnicząca zespołu, posłanka PO Beata Bublewicz.
Posłowie wyznaczyli sobie - jak dodała - pięć priorytetów. "Podstawą jest oczywiście edukacja, edukacja wszystkich obywateli. Każdy z nas, będąc uczestnikiem ruchu drogowego, musi wiedzieć, co zrobić, by bezpieczeństwo było większe. Pięć priorytetów, na których się skupiamy, to bezpieczna prędkość, zachowanie trzeźwości, dobry stan techniczny pojazdów, niechronieni użytkownicy dróg, w tym m.in. piesi i opieka powypadkowa, pierwsza pomoc" - dodała posłanka.
Jak zaznaczyła, nie chodzi jedynie o zmiany w prawie, ale też m.in. o poprawę infrastruktury oraz różnego rodzaju programy i kampanie społeczne zwiększające świadomość społeczną.
"Generalnie chodzi o zmniejszenie (liczby) ofiar śmiertelnych. Każda śmierć w każdym państwie oprócz tego, że niesie ogromne koszty wyliczone przez Bank Światowy, jest przede wszystkim wielką tragedią, wielkim dramatem rodzin. Godzi też w zrównoważony rozwój państwa" - dodała Bublewicz.
Z danych KGP wynika, że liczba osób, które giną w wypadkach drogowych, z roku na rok spada. Jak mówił w środę w Sejmie szef Biura Ruchu Drogowego KGP Marek Fidos, jeszcze kilka lat temu Polska zajmowała pod tym względem niechlubne pierwsze miejsce w Unii Europejskiej. "W 2010 r. po raz pierwszy od wielu lat liczba osób, które zginęły w wypadkach, spadła poniżej 4 tys., nadal jednak aż 30 proc. spośród ofiar wypadków stanowią piesi" - dodał.
Policjanci podczas każdej większej akcji zachęcają do noszenia elementów odblaskowych. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, bo właśnie wtedy - jak zaznaczają - piesi giną najczęściej. Z policyjnych danych wynika, że kierowca jadący z prędkością 80 km/h widzi pieszego ubranego na ciemno z odległości ok. 30 - 40 metrów. Już jeden element odblaskowy - jak zaznacza policja - powoduje, że pieszego widać z odległości 120-160 metrów.
Z policyjnych statystyk wynika też, że w ubiegłym roku doszło w Polsce do 38 tys. 832 wypadków, w których rannych zostało 48 tys. 952 osób.
W marcu 2010 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło Światową Dekadę Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020. Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach całego świata. Oficjalnie rozpoczęcie Dekady będzie miało miejsce 11 maja 2011 roku. (PAP)