Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku wymaga od podatników, którzy stosują kasy fiskalne, aby prowadzili dwie dodatkowe ewidencje: oczywistych pomyłek na paragonach oraz zwrotów i reklamacji. Wszystko ze względu na to, że samo urządzenie nie pozwala na skasowanie zarejestrowanej sprzedaży. O czym należy pamiętać przy sporządzaniu tego typu dokumentacji?
Czytaj: W 2015 r. usługi prawnicze obowiązkowo z kasami fiskalnymi>>>
Jak prowadzić ewidencję zwrotów i reklamacji?
Zwroty produktów oraz reklamacje towarów bądź usług, które wymagają oddania części lub całości zapłaconej kwoty, należy uwzględniać w oddzielnej dokumentacji. Ewidencję tego typu można prowadzić np. w formie zeszytu, segregatora lub teczki. Od podatnika zależy również, czy dokumentacja zostanie opatrzona danymi dotyczącymi jego firmy oraz kasy fiskalnej – nazwą kancelarii, NIP-em, adresem oraz numerem ewidencyjnym urządzenia.
Rozporządzenie MF z 14 marca 2013 roku szczegółowo wymienia informacje, które należy umieścić w każdym wpisie.
- Poszczególne pozycje w ewidencji zwrotów i reklamacji powinna zawierać datę sprzedaży, nazwę produktu lub usługi, która umożliwia jednoznaczną identyfikację, termin dokonania zwrotu bądź reklamacji, wartość brutto oddanego przedmiotu oraz kwotę podatku, zwracaną należność i odpowiadającą jej wartość podatku. Wpis musi również zostać uzupełniony o dwa dokumenty: potwierdzenie transakcji oraz protokół przyjęcia zwrotu lub reklamacji podpisany przez sprzedawcę i klienta - tłumaczy Marcin Ciechowicz, ekspert Polskiego Centrum Kas Fiskalnych.








