Podstawowym celem projektu ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo jest wprowadzenie możliwości przyznania producentom kulturowych gier wideo wsparcia finansowego w postaci ulgi podatkowej w podatku dochodowym (od osób fizycznych lub od osób prawnych). Wprowadzenie takiej ulgi może przyczynić się zwiększeniu szans polskich twórców gier wideo oraz wywołać pozytywne efekty w zakresie promocji przez gry wideo polskich i europejskich treści kulturowych oraz wizerunku Polski.

Czytaj: Prawo dot. gier komputerowych skomentowane

Względy moralności

Zdaniem Rady Legislacyjnej przywilejów podatkowych nie powinny uzyskiwać projekty naruszające zasady dobrych obyczajów i moralności publicznej. W szczególności wyłączone powinno być przyznawanie dofinansowania wszystkim produkcjom propagującym pornografię, przemoc lub w inny sposób naruszającym dobre obyczaje. Proponowane w projekcie brzmienie art. 9 nie zawiera wystarczających mechanizmów kontroli treści i mechaniki gier, które kwalifikowane będą do uzyskania pomocy finansowej - podkreślają eksperci.

 

Ponadto według dr Przemysława Sobolewskiego, eksperta do spraw legislacji w Biurze Analiz Sejmowych Sejmu RP, promocja i wsparcie polskiego rynku kulturowych gier wideo nie powinna ograniczać się do wsparcia przedsiębiorców, ale wspierać także zatrudnienie specjalistów wykonujących pracę na terenie Polski.

Określić rodzaj zbieranych danych

Projekt nakłada na ministra obowiązek gromadzenia danych o całym rynku gier wideo, w tym danych finansowych, produkcyjnych oraz danych o dystrybucji krajowej i zagranicznej. Zbierane będą nie tylko dane o grach kulturowych uzyskujących wsparcie finansowe, ale o wszystkich grach wideo. Ponieważ informacje takie będą miały istotną wartość, projekt powinien zostać uzupełniony o przepisy precyzujące, jakie konkretnie dane będą zbierane, w jaki sposób i czy, a jeśli tak, to w jakim trybie dane te będą ujawniane - zaznacza dr Sokołowski.

Czytaj: Powstanie lista gier komputerowych przeznaczonych dla dzieci?