Posłowie proponują utworzenie Rejestru Operacji Gospodarczych

Do I czytania w Sejmie został skierowany poselski projekt nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa, który zakłada wprowadzenie nowej instytucji nadzorującej rozliczanie podatków - Rejestru Operacji Gospodarczych.

Projektowana nowelizacja ma wprowadzić nadzór publiczny nad transferami kapitałowymi w celu ujawnienia, a pośrednio ograniczenia działań na szkodę spółek mających siedzibę na terytorium RP lub w inny sposób zagrażających kapitałowi lokowanemu na terytorium Polski.

Stworzenie Rejestru Operacji Gospodarczych - jak podkreślają projektodawcy - ma ułatwić zwalczanie szkodliwej konkurencji międzynarodowej oraz pozwolić na skuteczne egzekwowanie zobowiązań podatkowych od podmiotów uchylających się od opodatkowania przy pomocy takich operacji gospodarczych.

Projektowany Rejestr Operacji Gospodarczych ma być prowadzony przez Ministra Finansów. Operacją gospodarczą dla celów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) ma być każde zdarzenie gospodarcze, które wywiera wpływ na wysokość aktywów lub pasywów podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub finansową. Operacje te mają być wyrażane w jednostkach pieniężnych.

Obowiązkowemu zgłoszeniu do rejestru podlegać mają operacje gospodarcze, gdy jedną ze stron transakcji jest podmiot mający miejsce siedziby lub miejsce zamieszkania na terytorium RP, a także transakcje, w przypadku których jedną ze stron jest podmiot krajowy, a miejsce siedziby lub zamieszkania drugiej strony nie jest określone. Operacje gospodarcze o wartości netto przekraczającej 500.000 euro mają podlegać obowiązkowemu zgłoszeniu. Obowiązek taki wystąpi również w przypadku, gdy łączna wartość transakcji w danym roku kalendarzowym pomiędzy tymi samymi podmiotami przekroczy powyższą kwotę.

Projekt zakłada, że wpis do rejestru będzie miał walor dowodowy. Wśród danych podlegających zgłoszeniu wskazano takie jak: oznaczenie stron operacji gospodarczej, rodzaj i formę operacji, na podstawie której następuje przepływ środków oraz jej kwotę.

Zgłoszenie ma być dokonywane na piśmie, a także w formie elektronicznej w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgłaszana operacja miała miejsce.

W projekcie założono, że powyższe rozwiązania wejdą w życie 1 lipca 2013 roku.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 16 listopada 2012 r.

Data publikacji: 16 listopada 2012 r.