Chodziło o rozliczenie VAT przy najmie nieruchomości należących do gminy. Miasto Kraków wystąpiło o wydanie indywidualnej interpretacji, w której wskazało, że jego jednostka budżetowa – zarząd budynków komunalnych – zarządza w jego imieniu nieruchomościami. Polega to na zawieraniu umów najmu lokali mieszkaniowych i użytkowych, na mocy których oprócz czynszu, najemca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów dostawy mediów i kosztów odbioru odpadów komunalnych.

 


W przypadku mieszkań, kwota za tzw. opłatę śmieciową jest wyszczególniona na powiadomieniu o wysokości opłat miesięcznych, w odrębnej pozycji. Natomiast w przypadku lokali użytkowych, stanowi oddzielną pozycję na fakturze z adnotacją, że nie podlega przepisom ustawy o VAT.

Wpływ wysokości opłaty śmieciowej na cenę najmu

Według miasta opłata za wywóz śmieci nie stanowi elementu kalkulacyjnego przy ustalaniu wysokości czynszu, ani nie jest też przedmiotem umowy najmu lokalu. Przy czym miasto powoływało się na orzecznictwo sądów administracyjnych. Ponadto podkreślano we wniosku o interpretację indywidualną, że miasto Kraków jako gmina nie jest podatnikiem VAT. Natomiast wynajmując lokale wykonuje swoje zadania własne jako organ władzy publicznej.  W tym kontekście Kraków wnioskował o potwierdzenie stanowiska, iż pobór tej opłaty, w związku z świadczoną usługą najmu, nie podlega opodatkowaniu VAT. 

Zobacz również: Opodatkowanie VAT dostarczania mediów i energii elektrycznej >>

Czy można refakturować opłatę za śmieci? >>

Innego zdania od miasta był dyrektor izby skarbowej. Wskazywał, że umowa najmu jest cywilnoprawną  dwustronnie zobowiązującą umową – w tym przypadku miasto jako wynajmującego i najemców. Ponadto fiskus stwierdził, że elementem usługi najmu jest wywóz śmieci. W konsekwencji organ doszedł do wniosku, że koszt tej opłaty śmieciowej stanowi element cenotwórczy usługi najmu.

Zobacz również: NSA: Odwrócony VAT nie dla energii elektrycznej >>

Nierozerwalny związek usług najmu z wywozem śmieci

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (I SA/Kr 1060/17) poparł stanowisko fiskusa. Sąd wskazał, że w świetle obecnie obowiązujących przepisów ustawy o utrzymaniu czystości ani wynajmujący, ani najemca nie ma możliwości dokonania wyboru świadczeniodawcy usług w zakresie wywozu śmieci. Opłata ta stanowi więc nieodłączny element usługi najmu i powinna być traktowana jako jedna usługa z najmem – stwierdził WSA.

 

Publiczny charakter opłaty to nie wszystko

Ostatecznie sprawa znalazła swój finał przed Naczelnym Sądem Administracyjnym(I FSK 1098/18), który 28 listopada br. także zaaprobował pogląd organu interpretacyjnego. Przy czym NSA przyznał, że opłata za wywóz odpadów komunalnych ma charakter należności publicznej. Jednak to nie wystarcza, aby móc stwierdzić, że miasto występuje w takim przypadku jako organ władzy publicznej. Sąd zwrócił uwagę na fakt, że umowa najmu łączy obie strony umowy stosunkiem cywilnoprawnym. W konsekwencji miasto Kraków występuje w tej sytuacji jako właściciel i wynajmujący – podatnik VAT – a nie jako organ władzy publicznej.